De examens en het begin van de vakantie - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Justin Voortman - WaarBenJij.nu De examens en het begin van de vakantie - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Justin Voortman - WaarBenJij.nu

De examens en het begin van de vakantie

Door: Justin

Blijf op de hoogte en volg Justin

15 Mei 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

De laatste weken in Amerika, alleen nog examens en dan heb ik vakantie. Die gekke rachel dacht dat mijn vorige verhaal de laatste zou zijn, maar ik ben toch nog niet thuis?? Dus hebben jullie nog een paar weekjes van mij tegoed en hier komen ze dan.

Op maandag slaap ik redelijk uit en kijk ik de laatste dingen door voor de laatste les van het semester en zelfs de laatste les van het jaar. De laatste les van mijn Amerikastudie is international finance. Het gaat over een monetaire unie, specifieker: de Europese monetaire unie. De professor heeft een PowerPoint in elkaar gezet met dingen voor een monetaire unie en hoe de EU dat specifiek heeft gedaan. Dingen die ik al een tijdje wist, dus dat kwam goed van pas en zo kon ik de prof zelfs nog op een foutje in zijn PowerPoint wijzen. Na de les kon ik weer terug naar mijn kamer, lopend door het heerlijke weer dat nu op IUP huishoudt. Ik doe even lekker rustig aan op mijn kamer en Myrthe komt ook nog even gezellig langs. Myrthe heeft al een vak afgesloten: accounting, daar hoeft ze haar final niet eens van te doen omdat ze toch al een A heeft. Ik krijg vanmiddag te horen of ik dat ook heb, maar dan bij labor econ. We komen in de les en krijgen een klein papiertje, daarop staat dat ik nu een 100.66% heb als ik de final niet doe. Ik kan de final maken om 1 van mijn examen cijfers te vervangen, maar dat zal niet veel zin hebben. De prof zei ook al dat ik hier wel tevreden mee zou moeten zijn en dat ben ik ook. In elk geval 1 vak afgerond, morgen 2 examens en vrijdag nog 1 en dan ben ik klaar. Dan kan ik lekker vakantie vieren met mijn broertje. Ik ga lekker relaxed terug naar mijn kamer om nog even te studeren voor accounting en international trade wat we morgen hebben. ’s Avonds een van de laatste keren bij fosters dineren en daarna weer verder leren. Ik help D nog weer even met accounting (ook de laatste keer waarschijnlijk) en daarna moet ik zelf weer verder met international trade. Morgen de eerste finals dus ik probeer ook nog op tijd naar bed te gaan.

Dinsdagochtend sta ik op tijd op, ik douche ontbijt en maak me klaar voor mijn test. Als ik naar de les loop zie ik Myrthe en Famke richting hun les lopen en loop ik gezellig een stukje mee. Ik kom net op tijd binnen en kan bijna gelijk beginnen met mijn test. Hij legt nog een paar laatste dingen uit over een aantal vragen en dan kunnen we beginnen. Deze test is net iets langer dan de vorige tests van accounting maar hij gaat best lekker. Ik ben weer op tijd klaar, ik had van kwart over 10 tot kwart over 12 maar nu kan ik dus wat gaan eten voordat ik mijn volgende test om half 1 heb. Ik besluit wat te eten af te halen bij de POD en dat rustig op mijn kamer te nuttigen in plaats van naar fosters en terug te rennen. Ik maak ook mijn tweede test en ook die gaat wel lekker. Ik stond ook voor beide vakken wel prima dus ik denk dat ik deze wel goed af kan sluiten. Nu heb ik er nog maar 1 te gaan, niet meer vandaag, vrijdag pas. Ik ga nog even lekker relaxen op mijn kamer en verkoop wat boeken. Ik heb al best wel wat centjes verdient met mijn tekstboeken terugverkopen en dat komt goed van pas. Ik heb straks nog een lange vakantie voor de boeg en de boeken zijn in principe toch te zwaar om mee te nemen. ´s Avonds proefpak ik mijn koffer even en het lijkt erop dat ik er veel kleren wel in kan krijgen, maar ik heb helaas niet alleen kleren. Ik heb fotolijstjes en handdoeken, boeken en aandenkens. Allemaal dingen die ik ook graag mee wil nemen. Gelukkig komt Alain donderdag over en neemt hij een extra koffertje mee. We gaan zien of ik het daarmee red. ´s Avonds kijk ik nog even gezellig tv met Myrthe en hebben we het over de afgelopen tijd. Het is snel gegaan allemaal en nu is het al een van de laatste avonden is dat we met zijn tweetjes in de USA zijn. Morgen heeft zij nog twee examens dus we maken het niet al te laat en dan is het alweer woensdag.

Op woensdag hoef ik zoals gezegd niet veel te doen, ik bereid me rustig voor op mijn laatste examen, maar ook op de komst van mijn grote broer. Die komt morgen al naar de USA. Ik ontbijt rustig op mijn kamer en begin met wat op te ruimen. Een hele hoop papieren en dingen die ik echt niet mee kan nemen, jammer maar helaas. Al zou fed-ex het wel heel leuk vinden als ik dat allemaal naar Nederland zou willen verschepen. Ik haal mijn vers bestelde korte broek op bij het postkantoor en dan ga ik eten. Na het eten ga ik terug naar mijn kamer om wat op te ruimen en ik zit nog even buiten. Myrthe komt ook nog langs en die laat trots een mailtje zien van haar businesslaw professor, ze heeft het hoogste cijfer van de klas. Met een 95% heeft ze een van de drie A’s, de tweede A is voor Famke en daarna heeft nog een Amerikaan krap aan ook net een A binnengesleept. Typisch, dat de hoogste cijfers voor de Nederlanders zijn terwijl er toch ruim tien keer zoveel Amerikanen dezelfde les volgen. Ik vind het in elk geval knap gedaan van de dames. Later die middag praat ik nog even met Alain op msn, het is wel een heel raar gevoel om ik zie je morgen te zeggen. Het lijkt zo onmogelijk dat hij hier morgen gewoon voor de deur staat. ’s Avonds eten we weer in fosters en dan doe ik nog een paar laatste dingen voor morgen. Nog een laatste keer tv kijken ’s avonds en dan weer rustig slapen.

Donderdagochtend, of tsja meer middag als ik eerlijk ben. Maargoed dat mag ook wel een laatste keer. Ik lees op msn dat Alain vanochtend rond een uur of 11 vertrokken is en hij komt rond een uur of 6 in Pittsburgh aan. ’s Middags na mijn brunch leer ik voor mijn laatste test en dan is het afwachten. Ik lees op msn dat Alain rond een uur of 6 de auto in Pittsburgh heeft opgehaald en nu dus richtig Indiana aan het touren is. Dj, Patrick en Lena komen even langs om naar Oscars spullen te kijken. Hij is aan het opruimen en kan niet alles meenemen dus hij heeft mensen gevraagd of ze misschien wat van zijn kleding willen hebben. Dan komt Myrthe nog even langs en dan krijg ik een sms. Alain staat voor Wallwork en om zijn woorden te gebruiken: hij zit in die grote rooie Toyboota. Als we op de trap lopen zie ik al waar hij het over heeft, ik dacht dat hij gewoon een auto ging huren maar hij heeft een slagschip genomen. Komt aan de andere kant ook wel goed uit want we nemen Myrthe ook mee en die heeft voor tweeënhalf zeecontainer aan kleding en schoenen. Wel, ik laat Alain even binnen en nadat hij zich heeft opgefrist gaan we lekker Amerikaans bij McDonalds eten (al het andere zit al dicht). Na deze geweldig voedzame maaltijd laat ik mijn broertje even de campus zien en dan gaan we vrij vroeg naar bed, morgen heb ik nog een examen en Alain heeft een beetje jetlag dus die wil ook wel slapen.

Vrijdagochtend sta ik redelijk op tijd op (ik lag er toch vroeg in). Ik ruim wat op in mijn kamer en dan komt D even langs. Hij vertrekt zo meteen dus hij wil nog even gedag zeggen. DJ is ook mee en dus kan Alain gelijk even kennismaken met een paar van de mafkezen waar ik al een tijdje mee om ga. Er wordt flink gelachen en dan is het tijd voor D om te vertrekken en tijd voor J (ustin) om zijn laatste examen te maken. 2 uur voor international finance en ik moet zeggen dat dat niet nodig was geweest. Ik maak daar dan ook geen gebruik van en met een uur loop ik terug richting mijn kamer waar Alain voor het raam staat een paar foto’s van mij te maken. We maken ons klaar om naar lunch te gaan en nu kan Alain dan ook kennismaken met het beruchte fosters. Ik laat hem genereus binnen met een van mijn guestswipes en dan kan het feest beginnen. Nouja, het valt allemaal wel mee ik ga zoals gewoonlijk voor een belegd broodje en Alain doet voor de veiligheid maar gewoon met mij mee. We zitten samen met alle andere internationals en het is weer erg gezellig. ’s Middags begin ik met koffers pakken en mijn kamer opruimen want morgen moet alles eruit zijn. Ik kom erachter dat zelfs met de extra koffer die Alain heeft meegenomen ik het niet ga redden dus ik besluit ook een tas op te sturen. Volgende probleem, ik had geen tas meer, maar gelukkig had Myrthe er nog wel 1 en die mag ik best lenen (zij heeft genoeg aan haar 27 koffers en 82 dozen, ow ik mocht eigenlijk niet overdrijven, sorry Myrth;)). We laden een koffer in de auto en parkeren deze op robertshaw. We gaan terug met het busje en maken ons snel klaar om vanavond uit eten te gaan en hopelijk daarna ook nog te gaan stappen. We staan er netjes om acht uur als blijkt dat we er pas om half 9 hoefden te zijn, maargoed dat komt ook wel goed. We lopen naar de Coney waar het verschrikkelijk druk is en we mogen even aan de bar wachten. Daar bestel ik wat te drinken (met mijn broers ID kaart, ohooh!) en dan krijgen we eindelijk een tafel. We moeten nog een kleine 2 !!!! uur wachten voordat we uiteindelijk ons eten krijgen (ik had vis besteld en dat heb ik graag vers, maar ik vind niet dat op het moment dat ik het bestel men hem nog moet vangen in de beekjes van South Dakota). Na het eten gaan we de bar/dansruimte weer in en daar vermaken we ons opperbest de laatste uren van ons IUP avontuur. Dan gaan we terug naar campus, morgen is alweer de allerlaatste dag.

Zaterdag staan we om een uur of 9 op. Pakken de laatste spullen en ruimen mijn kamer helemaal op, stofzuigen en maken alles schoon. We geven heel veel bruikbare dingen die ik toch niet meer mee kan nemen weg aan het goede doel en gooien een berg rommel weg in de enorme containers die voor Wallwork staan. Dan haalt Alain snel de auto op en ga ik Myrthe helpen met haar kamer. Zij heeft er nog een aardige bende van en ze moet haar vierpersoonsappartement ook bijna alleen opruimen (haar roommates moesten/gingen allemaal nogal overhaast weg en dus moet zij het praktisch helemaal alleen doen) ik breng een hele (hele hele) hoop rommel weg naar de afvalruimte op haar verdieping die getransformeerd was tot 1 grote container die ook de gang ervoor bevatte. Alain komt ook nog even helpen en dan is het eindelijk allemaal opgeruimd. Myrthe gaat een CA halen om haar kamer te checken en Alain en ik besluiten om haar 3 dozen die ze op wil sturen vast naar de auto te brengen (moet er heel gek uit hebben gezien voor die CA, komt een kamer van een international student binnen waar net 2 “verhuizers” met een stapel dozen uit komen). Afijn, we versturen onze pakketten vanuit het IUP postkantoor en dan kunnen we eindelijk naar Pittsburgh vertrekken. Daar aangekomen drinken we even wat bij het hardrockcafé en dan gaan we voor een laatste keer Mount Washington op. Dan gaan we op weg naar het vliegveld om de huurauto in te leveren en in ons hotel in te checken. De auto inleveren was zo gebeurt, de man die het even kwam checken had ook op IUP gestudeerd en maakte er nog een paar grappen over. Toen stuurde hij ons naar de lift die naar een paar rolbanden leidde zodat we niet met al die koffers hoefden te lopen. We checkten in en toen gingen we even rustig op onze hotelkamer liggen. ’s Avonds aten we nog lekker sjiek in het restaurant van ons hotel en daarna gaan we slapen.

Zondag staan we op tijd op, even douchen en dan is het tijd voor Myrthe om naar het vliegtuig te gaan. We helpen haar weer even met haar koffers en zeggen tot zo (want straks in New York zien we elkaar nog). Alain en ik ruimen de kamer op en pakken onze koffers weer in en dan checken we uit. Ook wij moeten nu een vlucht halen en dat gaat allemaal gesmeerd. We komen rond een uur of 1 op LaGuardia aan en vandaar nemen we een taxi naar ons hotel. We kunnen nog niet inchecken maar we kunnen wel onze koffers daar achterlaten en we vertrekken naar Times Square, daar komt Myrthe ook naartoe en dan gaan we even naar 5th avenue om te winkelen. We gaan even naar de Apple Store en daarna eten we wat bij Subway. We wandelen wat door Central park en dan is het voor Myrthe tijd om weer naar het vliegveld te gaan. Zij vliegt vanavond al naar Nederland. Morgenvroeg is zij al weer thuis. We nemen afscheid, voor 2 weken. Dat is best wel lang, maar in de zomer maken we dat wel goed met een vakantie met elkaar. Alain en ik gaan terug naar het hotel om wat uit te rusten en ’s avonds gaan we naar een komediebar. Een of andere bar waar stand-up comedians grappen lopen te tappen. Het is best lollig en we kunnen ook gewoon drinken dus dat is wel leuk. Na de tijd zoeken we nog naar een club maar we kunnen zo niet wat vinden en aangezien we redelijk moe zijn en het toch al laat is besluiten we terug te gaan naar het hotel. We vallen behoorlijk snel in slaap na deze eerste dag in het geweldige New York.

Nu nog 2 weken vakantie en dan is het echt afgelopen jongens, ik zal het er snel proberen op te zetten.

Groetjes

  • 16 Mei 2011 - 06:33

    Mini:

    He justin, nog even vacantie vieren en je bent weer thuis,nu is het echt gebeurd in Amerika, maar je bent natuurlijk weer van harte welkom in Nederland.We halen je over twee weken wel weer op uit Amsterdam.groetjes

  • 16 Mei 2011 - 21:27

    Albert:

    Boeken verkocht en een leuk centje verdiend? Wie had die boeken ook al weer betaald?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington, D. C.

Justin

Actief sinds 25 Aug. 2010
Verslag gelezen: 810
Totaal aantal bezoekers 49678

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2010 - 22 Mei 2011

Studiejaar Amerika

Landen bezocht: