De eerste vakantieweek!! - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van Justin Voortman - WaarBenJij.nu De eerste vakantieweek!! - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van Justin Voortman - WaarBenJij.nu

De eerste vakantieweek!!

Door: Justin

Blijf op de hoogte en volg Justin

19 Mei 2011 | Verenigde Staten, Orlando

Hey hallo, hier komt de eerste vakantieweek

Op maandag staan we op tijd op en maken ons klaar. We hebben een bijzonder kleine hotelkamer, maar dat was te verwachten op Manhattan, we hebben in elk geval een schone kamer met elk een bed. Als we naar buiten lopen komt het andere sterke punt van onze kamer naar voren, we zitten 2 blokken van Times Square af. We lopen er rustig heen en stappen op de eerste City Sights bus die eraan komt. We genieten van het uitzicht en de rondleiding totdat we bij de stop van Macy’s aankomen. We hadden onze ouders (en ik m’n vriendin) belooft dat we zouden gaan winkelen dus we stappen uit de bus en lopen de Macy’s in. Nu ben ik niet zo’n held met winkelen en mijn broer evenmin maar dit was toch echt een gekkenhuis. 200.000 vierkante meter winkelruimte en het was nog allemaal volgepropt ook. Duizenden mensen die door miljoenen kledingstukken zochten naar wat passends. Alain en ik werden stapelgek en telkens als we wat hadden gevonden wat ons wel leuk leek was onze maat er niet (dat krijg je als je met mijn maat in Amerika gaat winkelen… heeft u misschien ook een 30/32 spijkerbroek? Nee, maar we hebben hier wel 44/32. Ow, dan probeer ik dat wel SAMEN MET MIJN BROER!!) Afijn, ik heb een blouseje gekocht en Alain een T-shirt en toen zijn we die winkel uitgevlucht. We hadden nog niet eens alle verdiepingen gehad maar ik had nu al hoofdpijn. En ze hadden ook nog eens bijzonder weinig paskamers, wel vervelend als je zoveel winkelende mensen hebt, die willen ook wel eens wat passen. Goed we lopen terug naar Times Square en daar zit toevallig ook een American Eagle. We besluiten even binnen te kijken en dat is heel wat meer naar onze smaak. Een rustig ingedeelde winkel met een paar klanten en een paar medewerkers. Waar je rustig door een van de rekken kunt kijken naar een broek of shirt en niet eerst moet uitzoeken op welke van de 10 verdiepingen je gaat beginnen met een van de 1000 rekken. Hier kunnen we veel sneller wat vinden en het is nog eens goedkoper ook (en dat voor midden op Times Square, had ik niet verwacht). We brengen onze “buit” terug naar het hotel en gaan weer naar de bushalte, daar nemen we de bus en volgen de rondtour totdat we bij Ground Zero aankomen. Een indrukwekkende plaats waar ik weer stil werd. We gingen even een informatiegebouwtje in en dan zie je weer die beelden, weer die foto’s ik krijg nog kippenvel als ik er aan denk. Wat moet dat toch erg geweest zijn. We lopen om de memorial bouwplaats heen. Ze zijn druk bezig, het gedenkteken moet aanstaande september af zijn en One World Trade Center als het goed is eind volgend jaar. Nu al ruim 60 verdiepingen, maar er komen er nog zo’n 40 bij. We lopen langs de Hudson richting de haven waar we te laat zijn voor de Liberty Cruise. We pakken weer de bus en maken de rondtour tot Rockefeller Center. Daar gaan we naar boven om van het prachtige uitzicht te genieten en foto’s te maken. Daarna gaan we terug naar onze kamer om ons even op te frissen en uit te rusten. ’s Avonds maken we de Night Tour en hoewel dit een geweldige tour is viel het nu een beetje tegen omdat we een vreselijk saaie gids hadden. Maargoed, wij zijn in New York dus niks mag de pret drukken.

Dinsdag staan we weer op tijd op. We pakken weer de bus en gaan rechtstreeks naar de Liberty Cruise haven. Eerst eten we even wat en Alain schrikt zich lam als hij ziet hoe ze zijn broodje beleggen. Daar zat net iets meer beleg op dan hij had verwacht:P. Het is gelukkig wel lekker en dan gaan we in de rij staan. De rij gaat gelukkig erg snel en we zijn zo door de security heen. De boottocht is vrij kort en we zijn dan ook zo op Liberty Island. Vorige keer dat ik in New York was had ik Lady Liberty niet van zo dichtbij gezien en claimde ik dat ze helemaal niet zo groot was als ik dacht. Dat blijkt echt gezichtsbedrog. Dat is een aardig beeldje hoor, die past niet bij ons in de tuin. We mogen alleen het beeld zelf niet op, daar moet je een afspraak voor maken (een paar maand van tevoren) dus we lopen alleen over het eiland. We maken ook hier een paar foto’s en dan stappen we weer op de boot. We besluiten er niet af te gaan bij Ellis Island (degenen die Hitch hebben gezien weten wat het inhoud;)) omdat we nog zoveel meer willen doen in New York. Als we van de boot afkomen halen we even een ijskoud flesje water en gaan in de rij staan voor de Brooklyn Tour. Die is ook wel interessant en het is tegen de avond dat we weer terug zijn. We rusten weer even wat uit en dan gaan we weer naar een of andere comediebar (we hebben ons weer over laten halen:P) dit is wel een best bekende plek (Eddy Murphy, Chris Rock, Seinfeld hebben hier allemaal gestaan) en we moeten inderdaad behoorlijk lachen. Als het afgelopen is gaan we naar een paar bekenden van mij. Oscar en een vriend van hem, Louise, Beckee en Elizabeth zijn ook in New York en die zitten in een bar wat te drinken. We sluiten ons bij hen aan en het wordt een gezellig avond. Het is al erg laat als we terug lopen, en dan kun je zien dat dit The City That Never Sleeps is want er nog leven op straat als wij laat uit de bar terug komen.

Woensdag slapen we wat uit en daarna lopen we naar de rondvaartboot. We gaan vandaag een boottocht om Manhattan maken, dat is wel interessant. Na de tocht lopen we naar de USS intrepid waar een luchtvaartmuseum is, dat is alleen erg duur dus we gaan weer terug. We pakken een bus naar Times Square en van daar nemen we een bustour uptown. We stappen uit bij het Museum of Natural History. We mogen gratis naar binnen omdat het over een uur gaat sluiten, maar in een uur kunnen wij wel de leuke dingen uit dit museum bekijken. We lopen terug richting ons hotel en onderweg halen we even een ijsje. We lopen rustig terug. Onderweg lopen we nog even door een winkelcentrum maar dat lijkt allemaal erg duur dus we gaan weer gewoon naar het hotel. We eten wat tegenover ons hotel en dan lopen we nog een keer naar Times Square. We maken wat foto’s en gaan ook nog even de M&M’s winkel in, dat is op zich wel geinig. Drie verdiepingen vol M&M souvenirs en ook nog eens 20 buizen vol M&M’s waar je zelf je zak vol kan tappen. Wat een gekkenwerk, maar wel grappig. Daarna gaan we weer slapen, morgen moeten we de weg op.

Donderdagochtend staan we weer vroeg op, we moeten de auto ophalen vandaag. We lopen naar de Hertz garage waar het even duurt voordat we aan de beurt zijn. Als we geholpen worden blijkt er echter een probleem te zijn met de auto die we zouden krijgen en dus bieden ze ons een SUV aan. Nouja, dat is ook wel goed. Totdat we op de camera zien wat voor enorme machine ze ons voorrijden. Het is een leopard 2 tank, of is het toch een vliegdekschip, nee het is groter dan dat alles. Het is een Chevrolet Traverse Lt. Ik stap in en voel me gelijk alleen, ik heb geen idee waar Alain is maar op een gegeven moment komt het voertuig toch in beweging. Ik zie in de verte Alain toch op de bestuurdersstoel zitten, we moeten nog wel even een intercomsysteem installeren voordat we aan onze trip beginnen anders wordt het niet zo heel erg gezellig. We rijden terug naar ons hotel en halen onze koffers op. Dan is het tijd om de weg op te gaan, we zijn zo Manhattan uit. We gaan even tanken en besluiten ook wat te eten bij de burger king (tsja, er zat niet veel anders op). Daar eten we een HUGE burger waar we voor een aantal dagen vol mee zitten en dat scheelt mooi in de voedselkosten. We rijden verder richting Washington, we passeren Philadelphia en Baltimore en doorkruizen een hele hoop staten. Dan komen we bij ons Hotel aan, deze zit niet in Washington zelf maar in een stadje daar in de buurt. We kijken eerst even rustig tv en daarna eten we wat in het restaurant onder in het hotel en ’s avonds gaan we even sporten. Daarna gaan we slapen want morgen gaan we Washington bekijken.

Vrijdagochtend staan we op tijd op en nemen de auto naar Washington, we staan helaas wel eerst in de file maar die lost wel redelijk snel op en we zijn zo in Washington. We parkeren de auto (het past allemaal net in die garage) en dan lopen we richting het air en space museum. We kijken rond en bezichtigen de exposities. We besluiten even wat te eten en helaas alleen de McDonalds zat dichtbij. Dus we zoeken naar het kleinste gerecht: 2 cheeseburgers. Waarom 2? Geen idee, maar dit komt wel goed uit. We bestellen 1 menu voor ons beiden en daar hebben wij genoeg vette hap aan. We gaan weer verder door het museum en we hebben enorme lol in de simulators. Dat is nog steeds lachen en ik moet zeggen dat Alain net zo beroert vliegt als ik. Hij doet het alleen wel beleefder, waar ik me helemaal stuk lachte toen ik met pa op de kop hing stelt Alain vriendelijk voor om weer rechtop te gaan vliegen nadat we ons doel neergehaald hebben. We maken onze tocht door het museum af en dan lopen we richting het Capitool. We maken een paar foto’s en dan lopen we richting de obelisk. Dat is echt een heel stuk lopen end at vind Alain ook wel. Via het Witte Huis en het WOII memorial lopen we richting Lincoln Memorial. We maken overal foto’s en genieten van alle mooie dingen die te zien zijn hier in Washington. Helaas is de reflection pool nog niet helemaal gerestaureerd en dus kunnen we daar geen foto’s van maken. Als we dat allemaal gezien hebben en we behoorlijk moe zijn van al het rondlopen gaan we terug naar de auto. We rijden weer richting ons hotel en onderweg gaan we nog even naar een supermarkt om wat proviand te halen voor onze reis morgen. We moeten weer behoorlijk lachen in de winkel met al die aanbiedingen. Letterlijk bij alles hangt een 3 halen 2 betalen, 2 voor de prijs van anderhalf en kilokortingen en al dat soort meer. We willen ook graag een ijsje halen maar helaas kunnen we die niet in kleine hoeveelheden kopen en dus kopen we maar hele kleine ijsjes. Die blijken voor de verandering echt klein te zijn en dus krijgen we dat nog op ook. Dan gaan we terug naar ons hotel en kijken we wat tv terwijl ik met Myrthe skype (terwijl het midden in de nacht is in Nederland, maar ze heeft jetlag dus ze vindt dat dat mag). Daarna eten we wat in een restaurantje dat ik online heb gevonden. Het was een beetje moeilijk er te komen echter, we reden op de goeie weg en toen moesten we ineens een snelweg oversteken. Niet met een brug ofzo, maar gewoon de snelweg opdraaien een halve kilometer verderop een U-turn maken en dan weer de snelweg af. Ik krijg een beetje het gevoel alsof de Amerikaan die dit bedacht heeft niet helemaal na had gedacht dat er al een weg lag en een brug tekenen wat te veel moeite vond. Maargoed, we redden het wel en het eten is ook nog best lekker. We gaan weer terug naar het hotel en gaan op tijd slapen want morgen hebben we een beste reis voor de boeg.

Zaterdag staan we op tijd op en pakken onze koffers weer in. We laden alles in de auto en checken uit. Dan is het tijd om de weg op te gaan. We hadden besloten om een toeristische route te nemen en daarvoor moeten we eerst een stuk naar het westen. We komen aan bij het national park waar deze route doorheen gaat en eten eerst even een broodje. We rijden rustig verder en maken een paar foto’s, helaas is het nogal mistig en kunnen we niet de hele tijd van het uitzicht genieten. Als we door het park zijn hebben we ook al de helft van de reis gehad en we rijden rustig verder over de wat grotere wegen. Op een gegeven moment wordt het weer echter slechter, het begint te waaien en te regenen. Als we op een open stuk komen waait het zelfs vreselijk hard en de temperatuur daalt met ruim 15 graden. Als het ook nog begint te onweren wordt het wel erg ruig en twee auto’s voor ons kunnen ook niet meer verder. Er ligt te veel water voor die auto’s en ze moeten stoppen. Dat leek ons niet zo’n goed idee en aangezien we toch in een enorme SUV zitten rijden we rustig verder. Het stormt erg hard maar we kunnen wel doorrijden en als we dicht bij het hotel zijn klaart het weer wat op. Het is alleen een beetje een cheap hotel in de middle of nowhere dus we besluiten morgen weer vroeg op pad te gaan. We gaan even ergens eten en aangezien ik erg trek heb bedenk ik dat het wel goed is om een medium pizza te bestellen. Alain doet met me mee maar we krijgen het een beetje benauwt als we zien wat voor dingen er uit de keuken komen. Ja hoor, we krijgen een 17 inch mega pizza per persoon. Dat gaat ons niet lukken en halverwege moeten we het allebei opgeven. We krijgen wel een doos mee maar na die maaltijd heb ik echt geen zin meer in koude pizza morgenvroeg ofzo. Dus we besluiten het gewoon weg te gooien. Na het eten kijken we even kort tv en gaan dan snel slapen.

Zondag staan we erg vroeg op, checken uit en scheuren weg in onze enorme auto. Weg uit dit spookstadje op naar Florida. We hebben voornamelijk snelweg voor ons en het schiet lekker op. We doorkruizen Georgia zonder het te merken en dan zien we eindelijk het bord: Welcome To The Sunshine State. En sunshine hebben ze hier wel, het is erg lekker weer en we stoppen even op een parkeerplaats voor een broodje. Dan gaan we weer snel verder voor de laatste honderd miles richting orlando. We zien de skyline snel opdoemen en rijden door een deel van Orlando. Ze onderhouden het hier in elk geval beter dan in South Carolina, het ziet er allemaal erg mooi uit en als we de snelweg afdraaien richting ons hotel zien we de poort richting disneyworld. Het grootste pretparkgebied ter wereld met ruim 120 vierkante kilometer aan pretpark en hotels en ressorts. 4 pretparken en aantal waterparken op die enorme lap grond. Daar gaan wij echter niet naartoe, wij gaan morgen naar Universal Studios een ander pretpark in Orlando. Er is hier een hele hoop te doen op pretparkgebied. Wij gaan rustig naar ons hotel waar we lekker aan het zwembad gaan liggen. We gaan eten bij een of ander saladebuffet restaurant en dat is best lekker. We gaan weer naar het hotel en relaxen nog wat. ’s Avonds eten we in het hotel zelf en kijken we wat tv op onze kamer. Dan gaan we op tijd slapen want morgen gaan we naar Universal.

Dat was weer een week dames en heren, nog maar een en dan ben ik weer thuis.

• 19 Mei 2011 - 20:05

Mini:

Super verhaal,als Alain straks thuis komt moet die weer in een echte auto rijden.Nog een paar dagen en dan ben je weer echt thuis.groetjes

• 19 Mei 2011 - 20:33

Albert:

Een snelweg oversteken? met een Leopard 2 lukt dat altijd. Jullie genieten en dat is mooi om te lezen. Geniet nog een paar dagen verder. Dan gaan wij genieten wanneer jullie weer thuis zijn.
    Dus in ieder geval tot zondag!

• 19 Mei 2011 - 21:34

Buurman Jos:

Ha, heerlijk weer om dit te lezen. Geniet nog maar even met volle teugen van het Amerikaanse avontuur in jullie TANK. En alvast een goede terugreis gewenst.

• 29 Mei 2011 - 12:13

Tanja En Margaret:

Hoi Justin,

Hoe bevalt het weer in Nederland?
    Wij gaan volgend semester aan IUP studeren en hebben een vraagje aan je.
    Hoe heb jij het aangepakt met je zorgverzekering? Heb je een Amerikaanse of is je Nederlandse gewoon goed genoeg? We hopen dat je ons hierover wilt adviseren. Alvast bedankt!

Groetjes Tanja en Margaret
    tanjahofman@hotmail.com