Week 11 - Reisverslag uit Indiana, Verenigde Staten van Justin Voortman - WaarBenJij.nu Week 11 - Reisverslag uit Indiana, Verenigde Staten van Justin Voortman - WaarBenJij.nu

Week 11

Door: justinvoortman

Blijf op de hoogte en volg Justin

06 April 2011 | Verenigde Staten, Indiana

Maandagochtend sta ik rond een uur of half 10 op. Ik doe wat huiswerk en ontbijt lekker op mijn eigen kamer. Dan ga ik naar mijn eerste les international finance. Daar hebben we aanstaande vrijdag alweer een examen van. Het gaat nu redelijk snel maar ik kan het nog steeds bijhouden. Na de les loop ik naar fosters voor de lunch en kom iedereen bij de ingang tegen. Helaas gaan ze allemaal naar buiten en moet ik dus alleen eten. Gelukkig komen Elizabeth en Line nog wel en hoef ik niet helemaal alleen van mijn italian sandwich te genieten. Na de les ga ik terug naar mijn kamer om me voor te bereiden op mijn volgende les waarin we weer een quiz hebben. Na een half uurtje krijg ik een sms van mijn vriendinnetje wat ik aan het doen ben. Ik ben druk bezig en jij zou in de les moeten zitten. Dat ontkende ze eerst omdat ze vond dat ze niet naar accounting hoefde omdat ze dat zonder les ook wel zou snappen. Ze bleek toch in de les te zitten maar ze bleef echter smsen totdat ze uiteindelijk om kwart over 3 op mijn deur stond te kloppen. MET een enorm pakket aan drop en thee in de handen dat ze net van haar moeder had gekregen. Nouja, ze had het eigenlijk begin februari moeten krijgen (een week nadat het was opgestuurd) maar door een of andere onduidelijke reden komen post en pakketjes hier aan wanneer het postbedrijf daar zin in heeft. Gelukkig bederft drop en thee niet zo gauw en ook het kaartje was nog goed te lezen (ik heb daarentegen een keer een pakketje gehad met twee tijdschriften die zeiknat waren geworden, maar zoveel geluk had ze nu wel weer). Het nadeel was dat in de tussentijd mijn ouders ook al een enorme lading aan snoep/koek/thee en dat soort zaken hadden afgeleverd en we nu zitten met een enorme lading lekkers (oh oh oh, wat een pijn en lijden moeten we hier doorstaan:P). Goed, in de tussentijd ben ik wel dusdanig afgeleid dat ik bijna te laat kom voor mijn les (niet mijn schuld), maar ik ben nog op tijd dus ik kan gewoon de quiz maken en verder de les volgen. Na de les relax ik wat op mijn kamer en daarna gaan we weer eten in fosters. Na het eten maak ik wat huiswerk en daarna kijk ik een filmpje voordat ik naar bed ga.

Dinsdagochtend heb ik weer accounting waar we een quiz van gaan krijgen donderdag (alweer…). Het is gelukkig niet zo moeilijk en ik kan gewoon de les volgen. ’s Middags is er sprake van een of andere speciale lunch ergens, maar daarvoor had je je moeten opgeven en dat had ik niet gedaan waardoor ik gewoon weer naar fosters moet. Daarna ga ik weer naar mijn les international trade waar we met een enorm tempo doorwerken om de soort van opgelopen achterstand in te halen en toch klaar te zijn voor het examen van volgende week donderdag (fijn tegelijkertijd met mijn accounting examen). Na de les ga ik terug naar mijn kamer voor wat huiswerk en ook msn ik wat met het thuisfront. Ik hoor dat een paar van de door Myrthe en mij opgestuurde kaartjes zijn overgekomen (is altijd weer spannend) en dat ik ook nog een kaartje kan verwachten. Daarna is het weer een lekker etentje in fosters gevolgd door meer huiswerk. ’s Avonds vroeg naar bed want morgenvroeg wil ik even een lekkere voorjaarsschoonmaak in mijn kamertje houden.

Dus, zoals met mezelf afgesproken sta ik vroeg op (9 uur) en doe mijn was in de wasmachine. Dan doe ik een theedoek om mijn hoofd, een schort voor en zet ik een cdtje met walgelijke Nederlandse muziek op om al zingend mijn kamer te gaan afstoffen (nouja, afnemen zo goed en kwaad als het gaat). Na wat klagen van de buren zet ik de muziek toch maar af. Grapje, ik had gewoon Nederlandfm op de computer en een trainingspak, maar dit klonk wat leuker. Ik haal mijn was eruit en daarna wilde ik ook nog gaan stofzuigen maar toen kwam Myrthe even langs en toen ontstond er weer gekibbel over wie er nu eigenlijk moest gaan stofzuigen. Afijn, het was te laat om de stofzuiger op te halen en dus ging ik gewoon naar mijn les. Laatste voorbereidingen voor het examen en daarna naar fosters voor een lunch. Het is trouwens vandaag business day, wat inhoud dat allerlei locale bedrijven bij het business college komen en informatie geven over werk en dat soort zaken, het betekent ook dat alle businesslessen van vandaag uitvallen. Daar heb ik helaas niks aan want ik heb op woensdag geen businesslessen. Ik heb dus ook geen tijd en/of zin om bij business day rond te hangen, want ik zie mezelf nog niet terugkomen naar Indiana PA voor een baan (sorry, maar dat gaat hem echt niet worden). Na de lunch haal ik wel even snel de stofzuiger op en maak mijn kamertje verder helemaal netjes voordat ik naar mijn labor econ les ga. Bij labor krijgen we weer een quiz terug en gaat het over het gezondheidsverzekeringssysteem in Amerika. Je krijgt hier niet van de overheid maar van je werkgever een verzekering (als je geluk hebt, anders moet je het zelf kopen). Dit heeft een best aantal nadelen en terwijl het daarover gaat ben ik toch wel weer blij met het Nederlandse systeem van gezondheidsverzekeringen. Na de les komt Myrthe even gezellig langs, maar die is nogal moe dus die gaat vroeg naar bed vandaag. Ikzelf haal even wat te eten bij folgers voordat ik naar de gym ga en ga. Daarna leer ik nog even voor mijn quiz van morgen en ga dan zelf ook op tijd naar bed.

Donderdag zoals gezegd een accountingquiz, die gaat wel goed (lees, 100%:D). Niet dat ik daar zo trots op ben want hij was vreselijk makkelijk, maar toch 100% = 100%. We gaan verder in de les met hoofdstuk 19 en moeten dus dinsdag nog compleet hoofdstuk 20 behandelen voordat we klaar zijn voor het examen (lekker dan, goede planning hierzo). Na de les ga ik eten bij fosters en daarna ga ik snel naar mijn international trade les. Hier krijgen we een shitload (heleboel:P) aan opdrachten terug waar ik de afgelopen weken druk mee ben geweest. Ik heb bijna alle punten die te halen zijn (op 1 na) dus daar ben ik wel tevreden mee. We krijgen alleen nog niet de opdracht terug die ik het moeilijkst vond, een schrijfopdracht over een of andere international trade rechtszaak. En daar was echt de ballen van te begrijpen (van de belachelijke taal en zinnen van 10 regels met letterlijk 4 setjes haakjes in en om elkaar die bol staan van de verwijzingen en codes en regels die ik allemaal niet ken). Uiteindelijk kwam het neer op over en weer gezeur van de ene kant die vonden dat het een 1581 (i) was en de andere kant die er op stond dat het een 1581 (a) was. Het is maar 1 letter van verschil, maar hier is dus serieus een maanden durende rechtszaak om geweest. Ook was er gekibbel of deze rechtbank hier eigenlijk wel wat over te zeggen had. Uiteindelijk bleek het een 1581 (i) te zijn en verder bleek dat de rechtbank wel wat te zeggen had op dit gebied en dus ook deze zaak, maar ze deden het niet en wezen de zaak af (dit was letterlijk wat er aan de hand was, kun je het je voorstellen, zo’n rechter die 3 ton per jaar verdient: mwaah, ik heb vandaag niet zo’n zin). Korte conclusie, maar ik moest er een paper over schrijven (dus vandaar dat ik niet zo zeker ben of ik dat wel goed gedaan heb). Goed, genoeg daarover. Verder met mijn donderdag. De rest van mijn donderdagmiddag bestaat leren voor de test van vrijdag en proberen ook nog even wat tijd voor mezelf te nemen. ’s Avonds moeten we snel eten omdat we om 7 uur weer een clubmeeting hebben. Bij de club praten we over verschillen tussen de landen waar men vandaan komt en Amerika. Dit zijn er behoorlijk wat, maar ook tussen de landen waar iedereen vandaan komt zijn behoorlijke verschillen. Zo eet men in Equador cavia’s, wat in Amerika maar ook Europa huisdieren zijn en heeft men in Saudi-Arabië net zoveel fastfoodketens als in Amerika, meer dan waar ook in Europa (had ik ook niet gedacht). Wat veel landen buiten Amerika als overeenkomst hebben is dat ze allemaal lekker voedsel hebben. Ik heb eigenlijk nog niemand gehoord die echt helemaal gek is van het Amerikaanse eten als dat überhaupt al bestaat. Want het eten is eigenlijk net als de Amerikaanse bevolking: een echte Amerikaan bestaat niet. Je hebt Italianen, Grieken, Ieren, Chinezen, Indiërs, Mexicanen, Brazilianen maar iets echt authentiek Amerikaans ken ik zo niet (behalve de hamburger dan, maar of dat iets is om trots op te zijn?). Amerikanen maken het gebrek aan mogelijkheid tot variatie in hun eigen voedsel dan weer goed met de hoeveelheid, onder het motto: lekker hoeft het niet te zijn, als het maar veel is. Iets wat ook maar in weinig landen buiten de VS voorkomt. ’s Avonds leer ik nog verder voor mijn examen en ga redelijk op tijd slapen.

Vrijdagochtend nog weer eventjes wat leren voor het examen en dan na het ontbijt naar de les. Onze eigen professor is er niet vandaag, het is mijn advisor prof Sissoko die de het examen af neemt. Deze man heeft echt een geniaal accent al is het soms wat moeilijk te volgen. Gelukkig hoeven we geen aantekeningen te maken maar een examen. Het is pittig, maar niet zo moeilijk als de vorige examens die we voor finance gehad hebben en ik heb er wel een goed gevoel over. Na het examen even naar fosters voor de lunch en daarna terug naar de kamer voor wat huiswerk. ´s Middags ga ik nog weer even naar de gym en na het douchen kan ik gelijk door naar fosters voor het avondeten. ´s Avonds gaan we uit met een hele groep bij een of ander huis van iemand die een iemand kent die ik ook ken (ja zo kom je binnen hier in Amerika: ik ben een vriend van een bekende van iemand die iemand kent die in dit huis woont, ooooh kom binnen, vervolgens betaal je een paar dollar voor een cup en je kunt de hele avond drinken:P). Het was wel een leuke avond, de muziek was wel goed en er waren veel mensen. Ik heb ook weer even bierpong gespeeld (was vreselijk lang geleden dat ik dat gedaan had, halverwege vorig semester voor het laatst). Rond een uur of half twee gaan we echter naar huis en dus lig ik nog niet eens zo heel laat in bed (hier zijn mijn ouders het niet mee eens, maar het is wel de waarheid;)).

Zaterdag slaap ik lekker uit en ga dan even alleen lunchen. Ik heb geen idee wanneer de rest allemaal luncht dus ik ben vrij snel weer vertrokken. Ik maak wat huiswerk en msn even wat met vrienden. Dan relax ik gewoon een beetje totdat het tijd is voor het avondeten. Bij het avondeten zitten we gezellig met een enorme groep (is veel leuker dan alleen) en we hebben het over van alles en nog wat, maar vooral over het eten hier (kom je altijd weer op terug als je in fosters zit, geen idee waarom:P). Na de tijd ga ik nog even naar Myrthe’s kamer om een doos cornflakes op te halen die ze voor me gekocht heeft (jaah, ze stofzuigt nog niet maar de boodschappen doet ze al wel :D). En daarna ga ik nog even op mijn kamer aan de slag met wat huiswerk. Ik kijk even een film en dan krijg ik een sms van Stef of ik zin heb om mee uit te gaan. Ik ontmoet de jongens bij de hub en we gaan naar een of ander huis waar ze een best wel grote kelder hebben waar heel veel mensen in staan die bijna allemaal een wit shirt aan hebben. Ook lopen er figuren rond met van die markers, het blijkt een blacklight party te zijn. Daarbij is het de bedoeling dat je een wit shirt aandoet waar anderen met markers op kunnen schrijven wat er leuk uitziet in blacklight. Ik heb echter een blouse en een goed shirt aan waarvan ik liever niet heb dat erop gekalkt wordt door dronken Amerikanen dus toen begonnen ze maar aan mijn arm. Nouja, dat kan ik er later gewoon weer afwassen dus dat is geen probleem. Het is wel een gezellig feest maar rond een uur of half 2 is de drank op en let niemand meer op de muziek en is het dus tijd om te gaan. Wederom niet al te laat in bed dus (waar wederom mijn ouders het niet mee eens zullen zijn:P).

Zondag slaap ik weer een beetje uit en verder relax ik wat. ’s Middags skype ik wat met mijn ouders en na het avondeten is de dag wel weer zo’n beetje om.

Groeten en tot volgende week

  • 07 April 2011 - 17:32

    Alain:

    Jow, ben ik nu de eerste lezer? Mooi verhaal weer, maar dat werd ook wel weer tijd natuurlijk :p...

    Groeten Alain

  • 08 April 2011 - 09:26

    Mini:

    He JUSTIN
    ik zie het zo voor mij, een hoofddoekje om en poetsen maar.Zal je wel goed hebben gestaan.

  • 08 April 2011 - 15:02

    Albert:

    heb je een keer de kans lekker te eten, geef je je niet op! Hoe moeilijk kan het zijn? Nog zes weken en je bent dat Amerikaanse eten zo weer vergeten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Indiana

Justin

Actief sinds 25 Aug. 2010
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 49687

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2010 - 22 Mei 2011

Studiejaar Amerika

Landen bezocht: