week 15, de laatste lesweek - Reisverslag uit Indiana, Verenigde Staten van Justin Voortman - WaarBenJij.nu week 15, de laatste lesweek - Reisverslag uit Indiana, Verenigde Staten van Justin Voortman - WaarBenJij.nu

week 15, de laatste lesweek

Door: Justin

Blijf op de hoogte en volg Justin

05 Mei 2011 | Verenigde Staten, Indiana

De laatste lesweek alweer dames en heren.

Op maandag slaap ik lekker uit, rond een uur of elf ga ik mijn bed uit. Dan ontbijt ik wat en na een korte douche ga ik naar mijn les. We gaan weer verder met de les en horen dat aanstaande woensdag professor Yerger weer zal invallen. Die man heeft al eens eerder ingevallen en ik vind hem behoorlijk goed. Afijn, de les is bijna voorbij en dus ga ik naar fosters voor lunch. Daarna nog even wat huiswerk maken en leren voor de laatste quiz van labor econ. Dan komt Myrthe nog even langs en daarna ga ik naar mijn labor econ les. De laatste quiz van het semester en daarna mogen we vragen stellen voor de laatste test van het semester die we aanstaande woensdag hebben. Als we dat allemaal gehad hebben ga ik weer terug naar mijn kamer om wat huiswerk te maken en daarna naar dinner. ´s Avonds naar de gym en daarna komt Myrthe weer langs. Die moet haar motivatiebrief schrijven voor haar aanmelding en daar geef ik hier en daar mijn mening over. Het duurt alleen wel wat langer en dus val ik nogal laat in slaap.

Dinsdagochtend slaap ik dus weer uit (moet toch wel slaap hebben deze laatste weken) en daarna haast ik me naar mijn les. Bij accounting hebben we ook de laatste dingen gehad en ook hiervan nog maar een examen. Volgende week dinsdag in de finals week. Na accounting naar fosters voor lunch en daarna naar international trade waar we alles terugkrijgen wat we nog terug moesten krijgen. Ik heb overal volle punten voor dus ik hoef volgende week niet zo’n supergoed cijfer voor de final te halen om toch te slagen. Maargoed, laten we de huid niet verkopen voor de beer geschoten is;). Na international trade nog even bij de bieb proberen wat van die bandjes te verkopen, maar dat wil niet erg lukken. Dus ga ik maar terug naar mijn kamer om wat te leren. Dan besluit ik in het zonnetje te gaan zitten aangezien het heerlijk weer is en daar wil ik nog wel even van genieten. Daarna is het al weer tijd voor avondeten waarna ik weer ga leren. Daarna ga ik nog even een film kijken voordat ik naar bed ga.

Woensdag sta ik wat eerder op omdat ik even wat dingen moet regelen. Dus na een kort ontbijt naar buiten en het is weer heerlijk weer. Ik ga naar mijn les die zoals gezegd wordt gegeven door professor Yerger en die legt het wat mij betreft wel netjes uit. Hij zegt ook dat professor Julian vrijdag waarschijnlijk weer terug zal zijn of dat hij anders nog een les zou verzorgen. Daarna ga ik snel eten om vervolgens nog even te leren voordat ik naar mijn laatste les labor econ ga. Het leren kan ik mooi buiten in het zonnetje doen en daarna ga ik naar de les voor het laatste examen. Dat examen gaat best goed, ik heb er wel een goed gevoel over en na het examen ga ik naar de co-op store om een aantal van mijn tekstboeken te verkopen. Dat is wel een mooie regeling hier, je kunt je tekstboeken weer terug aan de universiteit verkopen (voor minder geld uiteraard, maar als je snel bent kun je nog best redelijke bedragen krijgen). Daarna ben ik vrijwel klaar voor deze week. Volgende week nog een paar examens maar deze week hoef ik in principe niks meer te doen. Dus ik ga heerlijk buiten in het zonnetje zitten werken. Er wordt muziek gespeeld op de binnenplaats van wallwork, oftewel een heerlijke middag. Afijn, ook daar komt een einde aan en ’s avonds ga ik weer naar fosters. Ik ben zo blij dat ik nog maar anderhalve week hier hoef te eten. Echt, geweldig wat zie ik uit naar moeders keuken, maargoed nog even volhouden dat overleef ik vast wel. Na het avondeten nog even naar de gym en na de gym redelijk op tijd naar bed.

Donderdag, de laatste lesdag voor accounting en dus ben ik daar nog wel even aanwezig. Had ik net zo goed niet kunnen doen, maargoed je kunt niet alles hebben dus ik let gewoon nog even op op de dingen die we voor het examen moeten weten. Daarna ga ik terug naar mijn kamer om wat te msnen en daarna ga ik naar fosters. Na fosters de laatste les international trade waar we de laatste kleine dingetjes voor het examen doornemen en dan zijn we daar ook mee klaar. Accounting en international trade heb ik allebei volgende week dinsdag. Is wel stom dat dat direct achter elkaar is, maargoed ik heb wel eens eerder examens van die twee vlak achter elkaar gehad. ’s Middags weer in het zonnetje zitten, lekker aan mijn blogjes werken (moet ook gebeuren;)). En daarna weer naar fosters voor een overheerlijke maaltijd. Donderdagavond weer even een filmpje kijken en daarna weer lekker slapen.

Vrijdag op tijd er uit. Ik moet mijn was nog doen deze week dus dat doe ik nu maar even. Tijdens de was even ontbijten en wat msnen met het thuisfront en daarna kan ik naar mijn les. Professor Yerger is er weer en legt uit dat professor Julian het niet kon halen vandaag en ons maandag de laatste dingen nog zal vertellen. Hij zal vandaag ook nog een aantal zaken behandelen. Uiteindelijk gaat het over wisselkoersen en wat voor soort acties overheden kunnen nemen in verschillende situaties en dat in bepaalde situaties dingen zichzelf oplossen. Het gaat in het bijzonder ook over het vormen van een monetaire unie en laat ik daar nou een heel erg goed voorbeeld van kennen: de euro in Europa. Hij zegt dat Julian het daar maandag specifiek over gaat hebben, hij blijft nog een beetje over de generale regels voor een monetaire unie uitleggen. Als je bijvoorbeeld een zelfde munteenheid hebt moet je ook de zelfde rentes handhaven anders belegt niemand meer geld in jou economie als je rente lager is. Dan gaat iedereen opties en aandelen in het andere land halen met de hogere rente (nouja, iedereen die er een beetje verstand van heeft en een professional raadpleegt) want zoals hij zei: there are effectively two ways to quickly ruin your retirement: smoke crack cocaine and trade in options by yourself. Nouja, ik weet niet of dat helemaal gelijkwaardig slecht voor je is maar het is in elk geval duidelijk: raadpleeg een professional en doe niet zelf iets doms. Goed, na de les ga ik gezellig met een paar anderen lunchen en daarna ga ik lekker op mijn kamer aan het werk. Het is vandaag niet zo super lekker weer, maar morgen zou het wel weer beter worden. ´s Avonds gaan we met zijn allen in fosters eten en daarna ga ik terug naar mijn kamer om me klaar te maken. Daarna naar Stef´s kamer om gezellig wat basketball te kijken en in te drinken (ranja hoor, echt waar :P) en daarna gaan we met zijn allen naar Taz’ huis. Daar is het heel erg gezellig en eigenlijk bijna iedereen die ik ken is er. Er wordt gedronken en gepraat en bierpong gespeeld en vooral heel erg veel gelachen. Het is alleen wel een van de laatste keren dat ik hier in Indiana uit zal gaan. Niet dat dat zo vreselijk bijzonder is, maar toch ik ga het waarschijnlijk wel missen. Maargoed, dan kan ik weer in Nederland uit met mijn vrienden van thuis en daar heb ik ook zin in. Afijn, het is een gezellige avond en we blijven lekker met zijn allen daar totdat het redelijk laat wordt en ik besluit naar bed te gaan.

Zaterdag sta ik rond een uur of 12 op om eventjes te ontbijten en daarna ga ik met Myrthe naar de Mall. We hebben een gezellig middagje met zijn tweeën gepland maar dan moet wel eerst die verrekte bus komen. We zitten een half uur te wachten en net als we besluiten om terug te gaan omdat hij waarschijnlijk niet komt draait hij de hoek om. We komen 10 minuutjes te laat bij de bios aan, maargoed hier hebben ze toch altijd ruim een half uur reclame dus dat maakt niet zo heel veel uit. Na de film gaan we nog even winkelen (jaa, Justin die mee gaat winkelen de wonderen zijn de wereld nog niet uit) en ik koop zelfs nog wat dingen (niet dat ene shirt dat Myrthe uit het rek trok, die was namelijk net iets te knalroze;)) maar ik koop wel een broek en een korte broek dus ik vind dat ik goed gewinkeld heb:P. Na het winkelen eten we nog even wat bij Subway en daarna moeten we weer wachten op de bus, een van de bussen blijkt gewoon niet te komen dus we gaan nog weer even naar binnen maar uiteindelijk komt er toch nog een bus opdagen dus dan pakken we die maar. We gaan weer terug naar campus waar ik nog even op mijn kamer ga relaxen. Dan haal ik wat te eten bij folgers (fosters zit al dicht) en kijk wat tv. Daarna ga ik met een paar anderen nog even uit maar dit feestje is niet zo heel boeiend. We komen later op een wel wat leuker feestje maar ik ben een beetje moe en heb eigenlijk niet zo’n zin meer dus ik ga maar eens vroeg naar huis.

Zondag sta ik redelijk op tijd op om even te ontbijten en daarna aan de studie te gaan. Volgende week de laatste examens en die wil ik nog wel even goed maken. ’s Middags weer skypen met mijn ouders en daarna weer eten bij folgers. ’s Avonds weer meer leren en leren en voor ik het weet is het al weer twaalf uur en is het hoogste tijd om naar bed te gaan. Ik kijk nog even of er nieuws is en dat is er. Osama schijnt gedood te zijn (dat is op zich wel vaker geclaimd maar nu zijn ze echt serieus), lekker is dat ik zit nog 3 weken in de VS hadden ze niet nog net wat langer kunnen wachten. Ik bedoel op de 10 jaar maakt het niet zo heel veel meer uit en dan had ik ook zonder gezeik nog een paar keer met het vliegtuig gekund. Nu krijg je waarschijnlijk een gratis endoscopie bij elke vlucht en daar zie ik een beetje tegenop, maargoed niks aan te doen. We zien wel hoe het loopt.

Dat was alweer de laatste lesweek van Justin @ Indiana University of Pennsylvania. Volgende week examens, dan twee weken vakantie en dan kom ik weer terug naar Nederland. Dan heb ik het erop zitten, een jaar studie in Amerika. Nou, ik heb er tot zover in elk geval van genoten, nog eventjes en dan ben ik weer thuis;)

  • 05 Mei 2011 - 17:42

    MINI:

    he JUSTIN ik ben is een keer de eerste,mooi verhaal.Maar het word wel spannend als je met het vliegtuig moet,en dat moet je nog vaak deze vacantie groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Indiana

Justin

Actief sinds 25 Aug. 2010
Verslag gelezen: 460
Totaal aantal bezoekers 49687

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2010 - 22 Mei 2011

Studiejaar Amerika

Landen bezocht: