week 14, bijna klaar - Reisverslag uit Indiana, Verenigde Staten van Justin Voortman - WaarBenJij.nu week 14, bijna klaar - Reisverslag uit Indiana, Verenigde Staten van Justin Voortman - WaarBenJij.nu

week 14, bijna klaar

Door: Justin

Blijf op de hoogte en volg Justin

29 April 2011 | Verenigde Staten, Indiana

En daar gaan we weer, even wat achterstand inhalen.

Maandagochtend lekker uitslapen voordat ik naar de les ga even wat huiswerk maken en ontbijten. Als ik bij de les aankom blijkt dat de les niet doorgaat dus ik ga lekker lunchen. Na de lunch moet ik even leren voor mijn quiz van straks en dan komt Myrthe nog even langs. Ik ga naar mijn les waar die vrouw wat te laat is, maar ze komt wel dus we moeten wel gewoon onze quiz maken. Na de quiz gaat het verder over waarom sommigen banen meer betalen dan anderen en sommigen mensen weer meer betaald krijgen dan anderen. Dit laatste komt vooral door verschillen in opleiding maar dit is in feite terug te halen op 2 dingen. Je nature (je genen) en je nurture (je opvoeding) volgens de lerares is nature het belangrijkste onderdeel en vertelt daarbij over haar eigen familie waarin haar biologische zussen meer op de ouders lijken dan haar geadopteerde zussen. Dan neemt de les een rare wending naar waarom onze lerares toch in Alaska heeft gewoond (kon ze ook niet heel veel aan doen, aangezien haar ouders daar woonden) en wat ze daar toch in godsnaam de hele dag uitspookte, met een eland spelen ofzo? Ook wordt Sara Palin nog genoemd waarop die lerares vriendelijk vraagt om Alaska daar niet mee te associëren (die vrouw is nog steeds niet zo heel erg gelieft in de VS) uiteindelijk wordt de hele les een beetje volgepraat met zinloze discussies over waar mensen vandaan komen en allerlei vooroordelen over die mensen. Ik vond het wel geinig maar echt nuttig was het niet;). ’s Avonds eten bij Fosters en daarna ga ik eventjes aan het werk. Rond een uur of 9 ga ik nog even naar de sportschool. Na de sportschool kijk ik nog even wat tv en dan ga ik naar bed.

Dinsdagochtend op tijd eruit om even wat nuttigs te doen en dan naar de accounting waar we de laatste dingetjes doornemen voor ons final exam. Het gaat nog steeds wel goed met accounting en ik denk dat ik deze les goed ga afsluiten. Na accounting ga ik even naar mijn kamer om wat te msnen met het thuisfront voordat ik naar lunch ga. Na de lunch door naar international trade waar het over kartels gaat en waarom dit soms niet werkt. Om dat creatief uit te leggen had die vrouw bedacht dat we een opdracht voor extra credit moesten doen waarbij we zelf moesten beslissen of we ons aan de kartelafspraken houden of niet en dat de hoeveelheid punten die we zouden krijgen zouden afhangen van onze onderlinge keuzes (als iedereen zich aan de afspraken houdt krijgt iedereen 20 punten maar houd je je niet aan de afspraak en de anderen wel krijg je er 40 en degenen die zich er wel aan houden niks en houdt iedereen zich niet aan de afspraak krijgt iedereen 10 punten) oftewel als iedereen zich aan de afspraken zou houden kreeg iedereen veel extra credit maar als jij sneaky ging zijn kon je meer punten verdienen, maarja dat geldt natuurlijk voor iedereen en uiteindelijk werkt het kartel dus niet. Dat was ongeveer wat met OPEC gebeurde in de jaren 70/80 steeds meer landen gingen sneaky meer produceren waardoor uiteindelijk de kartelafspraken teniet werden gedaan (godzijdank wel, want de benzine is al zo duur tegenwoordig). Wat me op een ander puntje brengt, hier in de VS zijn ze nu allemaal aan het klagen dat benzine zo vreselijk duur is en dat dat echt niet zo meer verder kan. Ze vinden 4 dollar belachelijk veel en dat is het misschien ook wel, MAAR NIET VOOR EEN GALLON. Die mutsen hier zitten te klagen over een prijs van 1 dollar per liter. Omgerekend in euro’s is dat ongeveer 3 cent voor een volle tank. Laat ik maar niet gaan vertellen wat de huidige prijs in Nederland is want daar wordt ik zelf een beetje verdrietig. Na de les ga ik snel terug naar mijn kamer want ik heb een skype-afspraak met Martin van vorig semester. Het is wel gezellig (beetje jammer dat hij met een enorm glas bier voor de cam zit, doet iedereen waarmee ik skype de grap is er een beetje af hoor;)). Na het skypen maak ik weer wat huiswerk en daarna is het alweer dinertijd. Bij diner is er zoals gewoonlijk weer eens helemaal niks lekkers en daarom ga ik maar gauw weer terug naar mijn kamer om een filmpje te kijken.

Op woensdag sta ik weer op tijd op om mijn was te doen, mijn kamer te stofzuigen, onze badkamer schoon te maken en nog meer van dat soort huishoudelijke kwesties. Dan komt Myrthe nog even langs die het bijzonder grappig vind dat ik huishoudelijk bezig ben met de daarbijbehorende opmerkingen (dat doe ik nou nooit) nouja, ik had speciaal voor haar het toilet bewaard dus daar kon zij dan mooi mee aan het werk. Daar had ze geen zin in ofzo (blabla onzin, echt vrouwenlogica weer hoor) en dus ging ze naar haar les. Afijn als mijn was klaar is en alles weer aan de kant is kan ik ook naar mijn les, maar die blijkt alweer niet door te gaan dus dan maar naar de lunch. Na de lunch ga ik weer aan het huiswerk en daarna weer naar de les van labor econ. Daar hebben we weer een aantal discussies en dan is dat ook weer dat. Na de les help ik D even met accounting, hij vind het best moeilijk dus hij had gevraagd of ik hem een paar dingen uit kon leggen en dat wil ik best. Het blijkt uiteindelijk best lastig te zijn om iets uit te leggen aan iemand die denkt dat hij het wel goed doet maar uiteindelijk lukt het wel aardig en krijgt hij toch een paar opdrachten gedaan. Nu moet ik zelf nog even mijn huiswerk fiksen en dan ben ik daar ook weer mee klaar en dan kan ik gaan eten. Na het eten weer terug naar de kamer voor meer huiswerk en daarna naar de gym. Er is vanavond ook een concert van 30 seconds to mars, maar ik heb geen kaartje. Ik ben niet echt een fan van hun muziek dus ik vond het een beetje zonde om daar geld aan uit te geven, maar het blijkt een best gave show geweest te zijn. Na de gym nog even een filmpje kijken en dan naar bed.

Op donderdag moet ik er weer op tijd uit om bij accounting te zijn, al blijkt later dat ik beter niet had kunnen gaan. Het is niet superinteressant en ik snap het allemaal wel, maargoed ik ben een brave jongen dus ik ga goed naar mijn lessen (anders dan sommigen die nogal regelmatig een les skippen :P). Na de les even naar mijn kamer om te msnen en daarna naar lunch. Na de lunch naar international trade waar we veel van onze spullen terugkrijgen en ik heb bijna overal volle punten voor. Voor deze course lig ik ook weer op koers voor een A. We krijgen ook onze extra credit assignments terug en ik ben de enige die naar 3 van de opdrachten geweest is (er zijn er in totaal 5 maar je kunt maar voor 3 bonuspunten halen). Dat vind ik een beetje raar aangezien er genoeg mensen zijn die wel wat extra credit kunnen gebruiken en het enige wat je hoeft te doen is naar een lezing te gaan (waarvan sommigen best interessant zijn) en daar een halve pagina over te typen (officieel 1, maar alles is hier nog steeds dubble spaced). Dat is in totaal niet veel werk en je kunt er toch je cijfer mee helpen, maar die studenten hier zijn gewoon te lui om er wat aan te doen. Ik hoorde ook van Myrthe dat bij haar Engels onderzoeksschrijven les de helft van de tijd gewoon de helft van de klas niet op komt dagen (en de andere helft komt de rest van de tijd niet). En dan zitten sommigen te klagen, ja maar het is hier ook zo moeilijk en ik sta voor een aantal vakken op zakken en mijn professor wil mijn cijfer niet eens upgraden (sommigen vragen dat serieus aan het eind van het semester, dan krijg je al makkelijke examens, die makkelijk gerekend worden en waar je bonus punten voor kunt halen en dan nog gaan ze aan het eind naar de leraar met: ik heb een 77% kunt u daar geen B van maken???). Dan denk ik: als je nu eens eerst naar je les gaat, dan examens serieus maakt en dan je extra credit kansen eens pakt dan kun je in elk geval zeggen dat je een beter cijfer verdiend hebt (vind ik nog niet dat je het perse moet krijgen, maar dan kun je er in elk geval aanspraak op maken). Maargoed, dat kan hier blijkbaar allemaal gewoon dus ik zal er verder niks over zeggen. Donderdagmiddag weer even D helpen met accounting (een soort personal tutor, ik zou er geld voor moeten vragen :P) en daarna nog even wat onzinnigs doen voordat ik naar fosters ga. Na de tijd weer naar de club waar we wat praten en besluiten wat we volgende week (op de laatste meeting alweer) gaan doen. Sommigen vinden het een goed idee om naar de ijssalon te gaan en ik vind dat persoonlijk ook niet gek, dus daar heb ik wel zin in volgende week. Na de meeting weer naar de kamer voor wat uitzending gemist en daarna naar bed.

Vrijdag sta ik redelijk op tijd op, doe ik wat huiswerk en ga ik daarna naar mijn international finance les. Die les gaat voor de verandering eens een keer wel door en dus kan ik niet gelijk gaan lunchen maar moet ik eerst wat opletten. Die man vertelt dat hij volgende week weer naar het ziekenhuis moet en dus in elk geval voor woensdag een vervanger heeft maar misschien ook wel voor vrijdag. Verder legt hij weer meer uit over al die verbanden tussen rentestanden, wisselkoersen, nationaal producten en meer van dat soort economisch jargon. Na de les weer even lunchen en voor de verandering zit ik eens helemaal alleen. De rest is er allemaal niet dus ik ben snel klaar en ga naar mijn kamer. Het weer is weer minder dus buiten zitten komt er niet van. Wel zie ik dat veel mensen vertrekken. Het is paasweekend en dan gaan veel studenten naar huis. Het zal wel erg rustig worden dan dit weekend, geen feestjes ofzo. Jammer, maar helaas. ’s Avonds eet ik met een paar anderen en daarna ga ik nog even naar de gym. Na de gym ga ik terug naar mijn kamer voor wat studie. Later kijk ik nog een film en daarna ga ik slapen.

Zaterdagochtend slaap ik eerst uit en daarna ga ik kort lunchen met de rest. Daarna weer naar de kamer om te studeren en wat te msnen en te computeren. ’s Avonds weer eten in fosters (wat echt bijna leeg is, er is gewoon helemaal niemand meer) en daarna weer meer studie en ter afsluiting weer een film.

Zondagochtend slaap ik weer uit en daarna lunch ik wat. ’s Middags skypen met thuis en ’s avonds eerst nog wat studie voordat Myrthe en ik uit eten gaan. Helaas blijken de meeste restaurants dicht te zitten (natuurlijk, met Pasen gaan veel mensen uit eten, dus dan doe je je restaurant dicht) maar gelukkig is de chinees nog wel open (die doen niet aan Pasen, gelukkig maar anders hadden we naar de McDonalds gemoeten en dat zie ik toch echt niet zitten:P waar neem jij je vriendin mee naar uit eten? Euh, gewoon de Mac…) nee helaas, dat lijkt me niet, dan is de chinees nog beter:P. Afijn ’s avonds nog een film en daarna weer naar bed. Volgende week de laatste lesweek.

Owja, die wnf actie is nog maar een week ofzo. Dus als je nog wat wilt doneren, doe het snel dan verdubbelt de Rabobank het namelijk nog.

Groeten
Justin

  • 01 Mei 2011 - 11:07

    Danielle:

    wow, justin...ik moet echt elke keer een kwartier uittrekken om je weekverslag te lezen :P
    Ik hoorde van Alain dat hij donderdag naar jou gaat, en hij moest van mij een dikke knuffel geven..of hij dat gaat doen is maar de vraag haha
    Tot over een kleine maand dan maar! =)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Indiana

Justin

Actief sinds 25 Aug. 2010
Verslag gelezen: 388
Totaal aantal bezoekers 49687

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2010 - 22 Mei 2011

Studiejaar Amerika

Landen bezocht: