Week numero 3 - Reisverslag uit Indiana, Verenigde Staten van Justin Voortman - WaarBenJij.nu Week numero 3 - Reisverslag uit Indiana, Verenigde Staten van Justin Voortman - WaarBenJij.nu

Week numero 3

Door: justinvoortman

Blijf op de hoogte en volg Justin

21 September 2010 | Verenigde Staten, Indiana

Ok, het is alweer te lang geleden dat ik wat van me heb laten horen. Foei toch Justin. Maar dat komt zo: dagen hebben in de VS maar 20 uur ofzo. Ik heb het hier zo veel te doen dat ik mezelf moet dwingen om tijd voor mezelf te nemen en een keer in en uit te ademen tussendoor. (Wat volgens de laatste medische studies heel gezond is;)) dus vandaar.

Waar waren we gebleven, ow ja. Labor day weekend. Dat was wel gaaf, beetje moe teruggekomen en daarna gegeten bij de McDonald’s (want volgens de Amerikanen waren de Dining halls dicht in verband met labor day. DUUUH het is arbeidsdag dan ga je toch niet werken. LOGICA!!). De eerste keer in een Amerikaanse McDonald’s en wel wat een belevenis is dat zeg. Nou, eigenlijk niet, afgezien van het ontbreken van de McKroket en het aanwezig zijn van enkele onbekende burgers is alles precies hetzelfde. Ook als ik mijn burgertje en alles besteld heb merk ik niets vreemds. Geen hamburgers die 2 complete koeien bevatten, geen frietjes portie ter grote van een Midden-Europees gebergte. Alleen het drinken is opvallend. Ik krijg een leeg glas (of papier, of waar die bekers ook van gemaakt mogen zijn). Dat moet je namelijk zelf pakken. Dus je kunt zoveel pakken als je maar wilt. Fijn, als je dus nog dorst heb na ruim een halve liter (want hier is alles net iets groter) kun je nóg méér pakken. Dus mocht je het begrip bubbelbuik goedkoop naar een volgend level willen tillen, ga naar de Mac en neem een voordeelmenu.

Maargoed, deze week niet zo heel veel beleeft eigenlijk. Gewoon les gehad, 2x uitval van les, wat ook wel wat heeft. Een aantal quizes gehad (zeg maar so’s) die by the way doodsimpel waren en ja ze doen hier met so’tjes. Ik was zo blij dat ik daar vanaf was in de bovenbouw. Alleen grote examens en verder geen gedoe. Hier wel, hier krijg je zelfs cijfers voor je huiswerk. Wat dan wel weer goed uitkomt omdat je daar meerdere pogingen voor hebt wat je cijfer dus mooi de lucht in helpt. In het weekend zijn we weer een beetje naar feestjes geweest (althans vrijdag) zaterdag had ik een beetje hoofdpijn en ging ik “even” liggen. Niet dus, meteen weg tot de volgende ochtend na tienen. En owja, we hebben een verjaardag gehad. Ons Annette heeft de minderjarigen verlaten voor een leeftijd van 21. Gefeliciteerd;) gezellig uit eten geweest met z’n allen, maar toen iedereen betaald had (allemaal meer naar eigen zeggen) kwamen we toch nog 20 euro te kort. Hmmm -.- thats weird. Nouja ga ik niet verder over doorzeuren, het was in elk geval gezellig.

Dus daarom ga ik het maar even hebben over koetjes en kalfjes. Bijvoorbeeld het weer. Mensen in Nederland klagen altijd over het weer, 15 graden het is te koud, 25 graden het is te warm. Regen, het regent hier ook altijd, geen regen, het is hier ook altijd droog. Oftewel, zeuren over het wisselvallige weer. Nou, kom dan maar eens naar Pennsylvania, stap je ’s ochtends uit je bed waarna je met een blik uit het raam denkt, nou het kon wel eens frisjes zijn vandaag, dan kan het zo midden op de dag 27 graden zijn. Was het gisteren nog 27 graden, vandaag doen we er lekker een 18 graden tussendoor. Om vervolgens morgen gewoon weer terug te gaan naar bijna tropische temperaturen. En dan regen, op het ene moment schijnt te zon en is er in de verre omtrek geen wolkje te bekennen, loop je 3 meter verder buldert de regent met bakken tegelijk op je bakkes en dondert en bliksemt het van hier tot toky.. euhm waarschijnlijk Pittsburgh ofzo. Ga je vervolgens naar je kamer om andere kleren en een jas aan te doen om je daar vervolgens helemaal kapot in te zweten, want het is weer droog en the sun is back.

En owja, jullie hebben vast allemaal wel gehoord van die regel dat je hier niet mag drinken onder de 21. Doe je dit wel ben je heel erg stout en ga je of een nacht de cel in of naar de intensive care ofzo. Dit moet je zelf betalen plus een boete van rond de 400 dollar. Ze vinden het hier dus echt niet leuk als je drinkt onder de 21. Maar, je mag ook niet drinken in de dorms, de flats op de campus waar iedereen in woont. Doe je dit wel ben je heel erg stout, bladiebladiebla. Nu wil het toeval dat ik een aantal jongens ken die dit wel gedaan hebben. Oh oww. Ze waren op een van de kamers lekker gezellig wat aan het fifa spelen, met een biertje erbij. Geen lawaai, geen vandalisme, helemaal niks. Maarrrr… iets verderop werd wel wat onwettigs gedaan. Dus de politie liep rond in het gebouw. Toen een van de jongens terug ging naar de kamer om de anderen te waarschuwen dat er politie in het gebouw was vond een van de agenten dat verdacht gedrag. En deze gingen dus even kijken wat er aan de hand was. De jongens hadden echter al snel alle biertjes (1 per man) verstopt en zaten weer heel onschuldig fifa te spelen. Echter, ze hadden 1 biertje vergeten, stond achter hen, in de vensterbank. Direct in het zicht vanaf de deur. Dus de politie klopt aan, zij doen open. En die agent, whats that??! De jongens kijken om en denken …….. (wat zou je zelf denken, na al die horrorverhalen gehoord te hebben?) Thats not good, zegt die agent gevolgt met: All of you, against the wall. On the bed, ID’s now!! Alsof het een stel zwaarbewapende terroristen waren die minsten 84 ton semtex in hun ondergoed hadden zitten, viel me nog mee dat S.W.A.T. er niet bij werd gehaald. Maargoed, ze waren allemaal boven de 21 dus geen gevangenis of intensive care voor deze jongens. Wel een waarschuwing dat als 1 van hen dit weer deed ze uit het gebouw werden gezet (ook al hadden ze al betaald voor hun kamers) en een boete. VAN 110 DOLLAR. Damn, that was the most expensive beer in my life (aldus Endre). En ook, nu komt het grappigste gedeelde van allemaal, moeten ze allemaal 3 uur alcohol awareness class volgen. Dat houdt in dat jongens die al 5 jaar legaal mogen drinken in hun eigen land drie uur moeten luisteren naar: alcohol is heel slecht voor je, alcohol maak je bewustzijn wazig, alcohol laat je gekke dingen doen. Kom zeg, die jongens weten echt wel wat dat is. Maargoed, dat is dus voor Endre en Chris en George. Maar nu mijn favoriete. Hannes, een duitser van 26!! Die jongen mag dus al 10 jaar legaal drank kopen in zijn eigen land, mag al 10 jaar naar bars en discotheken, mag zelfs volgens USA wetten al een half decennium legaal drinken. Ook hij moet naar die alcohol awareness class. Om je te bescheuren nietwaar. Voor ons inderdaad een topmop. Voor hen een beetje sneu, maargoed ook een echte wake-up. NIET DRINKEN OP DE CAMPUS.

Weer iets anders, het betalen in de VS, dat is toch anders dan in Nederland. Ten eerste het geld, waar mijn broer het volgende op te zeggen had toen hij het voor het eerst zag: is dit toiletpapier ofzo, hou het maar dicht bij me, want als ik de volgende keer op de wc wat nodig heb kun je het wel eens kwijt zijn. En het is waar, waar de euro’s echt aanvoelen als iets wat ik ken als geld, met allerlei kleuren en watermerken en chips en codes en speciale plaatjes en blablabla is dit gewoon papier. Of karton, zo voelt het aan met het hoofd van een of andere president en kleuren alsof ze net uit een te hete gemixte was komen. En zo denken ook de Scandinaven erover, zij hebben geen euro’s maar hun geld lijkt ook echt op geld, niet op monopoliepapier. En dan is er de betaalkaart. PINpas zoals wij hem kennen, of debitcard hier in de vs. Hebben we allebei alleen hier is het gebruik ervan maar heel erg matig en op veel plaatsen kun je ze niet eens allemaal gebruiken, maar alleen een bepaald merk. Dan is er de Creditcard, kennen we ook allebei. Alleen in Nederland heb je een creditcard, met een limiet. Hier heb je een americanexpresscard, een discoverycard, een mastercard, een (ik kan nog wel wel even doorgaan). Het liefst een aantal zonder limiet. En dan de cheque’s. Dit vind ik echt briljant, je weet wel. Die films waarin zo’n kerel een boekje trekt en zegt: I can put all kinds of numbers on this cheque. Gaaf toch, dat wil ik ook wel eens proberen, maar uiteindelijk is het een gewoon papiertje met het enige wat maakt dat alleen jij het kunt gebruiken is je handtekening, das best makkelijk te vervalsen eigenlijk. Best HEEL makkelijk. Maargoed, ik vind het wel wat hebben, Oscar echter zegt het volgende: U wouldn’t be able to pay with this in Sweden. It would go like: WHAT IS THIS?! I DON’T WANT SCRATCH PAPER GIVE ME YOUR CARD. En ik denk dat ie wel gelijk heeft. Ik denk ook niet dat je in Nederland met cheques kunt betalen. En dan is er hier het probleem met pinnen. Als ik in Nederland wil pinnen met mijn ING pas, kan ik terecht bij: RABO, SNS, ING, ABN, eigenlijk elke bank die we hebben, en als ik 50 euro pin, krijg ik 50 euro en betaal ik 50 euro. Hier niet, als jij een PNC pas hebt pin je bij PNC. Doe je dat ergens anders dan betaal je voor het gebruik van hun ATM. En dat is toch al gauw 3 of zelfs 4 dollar. :O. Damn, dat had ik ook wel eerder willen weten.

Maargoed, dat was weer even een klaagzang, mag ook wel als ik in totaal $15 aan ATM HUUR heb betaald. $15 daar koop je hier behoorlijk wat voor als student, daar kan ik 5 weken mijn was van doen!!! ja ik doe mijn eigen was. Wist je nog niet?? Een paar weken terug heb ik voor het eerst mijn eigen was gedaan. Ik ga gewapend met allerlei kennis over hoe warm en op wat voor programma en wat bij wat in kan EN een rekenmachine (om celsius in fahrenheit om te zetten en zo pijnlijke fouten te voorkomen) richting de wasruimte. Daar staan 3 wasmachines met elk een kleine stikker aan uitleg, verder een waarschuwing op de zijkant wat allemaal niet mag (geen nitroglycerine bijv. Nee, grapje, maar er staat wel geen gevaarlijke stoffen) en 6 knoppen. Hot, Warm, Cold en Normal, Special (met een blouse ernaast) en delicatesses (met een jurk ernaast). Hmm, dat is best simpel eigenlijk, ik ga voor warm en normal want ik vind dat ik best normale kleding heb;). En nadat ik met mijn pasje betaald heb en ook het wasmiddel erin geworpen heb druk ik op start. WONDERBAARLIJK, er stroomt water in en zeepsop en hij gaat rondjes draaien, ik heb nog nooit zoiets gezien. Ok wederom sarcasme, maar ik vond het wel stoer hoor. Mijn eigen was (pap en mam, haal je geen rare dingen in je hoofd, als ik thuiskom ben ik ALLES VERGETEN;)). Goed daarna heb ik het in de droger gedaan en toen die klaar was had ik schone droge was. GOED Heh? Ik had echter nog geen strijkijzer, dus die moet ik even bij de walmart halen. Ok, Verder met de fun stuf.


Bijvoorbeeld wat ik allemaal leer hier. Ok, in Nederland hebben we 1 jaar meer High School (als je VWO doet tenminste) maar wat je hier in het eerste jaar leert is echt ridiculus. Dus even een tip voor als je ook naar Amerika wilt voor een jaar. Zorg dat je bewijs hebt van alle onderdelen die je in aparte vakken gedaan hebt. Ik kwam aan met een goed cijfer voor economie. Maar daar kunnen ze niks mee, want hun denken, ja highschool economie (en in de VS stelt dat niks voor). Je moet de aparte onderdelen (oftewel micro en macro economie, monetaire economie) hebben. Heb ik ook wel gehad, maar wij noemen dat gewoon economie. Zelfde geld voor wiskunde, ik moest een test doen en als resultaat daarvan en omdat ik een economie mayor ben en in het eerste semester zit werd ik in College Algebra gezet. Het hoogste begin niveau. Maar dat is ongeveer gelijk aan derdeklas vwo wiskunde. Ik leer hier lineaire functies XD en krijg quizvragen zoals: give interval notation of the domain of f(x)= 10/x-2, HEFTIGGG en als ik dan volle punten haal krijg ik nog een good-job ook. Gelukkig heb ik ook tweedejaars klassen die wel iets moeilijker zijn. Maar na goed leren haal ik ook een 100% op de eerste quiz daarvan. Ok, toegeven, zo heel moeilijk was hij niet, maar het gemiddelde was 73%, dus dan doe ik het toch aardig. Ik heb ook aan een aantal Amerikanen gevraagd: what do you guys learn in high school. Waarop het antwoord veelal is: NOTHING!

Ook zijn Amerikanen echt verbaasd als je zegt dat je uit NL komt nadat je al een tijdje engels met ze praat. Amerikanen vinden dat toch wel wat, als je naast je moedertaal nog gewoon een compleet andere taal vloeiend spreekt. Moet je ze zien als ik me daarna omdraai om in het Duits met Martin en Moe te praten. GEWELDIG!! Echt van die open monden, HOW MANY LANGUAGES DO YOU SPEAK?? Ik zeg meestal maar 3, want als ik er mee aankom dat ik ook nog een beetje Spaans en Frans spreek krijgen ze waarschijnlijk een dubbele hartverzakking en dat geeft zo’n rotzooi als je hart in je maag zit, dus vandaar dat ik een beetje voorzichtig ben.

Dus, als je hier wilt studeren, wat echt een aanrader is. Want gaaf is het en je leert veel (misschien niet in school (door m’n eigen domme fout;), maar op cultureel gebied dan). Zorg dat je bewijs hebt van wat je allemaal gedaan hebt en als ze zeggen dat ze denken dat iets te moeilijk is zeg: nee is het niet! (ik weet dat mij dit ook gezegd is maar ik heb me toch laten overhalen door mijn advisor -.-) Want het is echt niet te moeilijk. Owja en zorg dat je 21 bent. Is wel handig, hoef je niet zo bang te zijn voor elke politiewagen die langs komt. Maar dan moet je natuurlijk niet in de dorms gaan drinken (hèhèhèhè).

Nouja, dat was wel weer zo’n beetje wat ik wilde vertellen over week nummer 3 in de VS.

  • 22 September 2010 - 07:11

    Rachel:

    Leuk verhaaltje weer, vooral met het idee dat zelfs ik dus makkelijk een jaar in Amerika kan studeren, volgens mij red je het daar zelfs met mijn engels;)

    Succes verder!

  • 22 September 2010 - 13:19

    Justin Voortman:

    whaha, nee zo makkelijk is het nu ook weer niet;)

    (sorry, ik kon het niet laten:P)

  • 22 September 2010 - 13:57

    Mini:

    he justin kon je het weer niet laten een ander te plagen.je kunt nu goed kleding wassen en ook strijken dan wacht als je thuis komt een berg was goed op je te wachten.ps het verhaal was weer super groetjes

  • 22 September 2010 - 21:37

    Danielle:

    yeahhhh I love your USA stories :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Indiana

Justin

Actief sinds 25 Aug. 2010
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 49719

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2010 - 22 Mei 2011

Studiejaar Amerika

Landen bezocht: