week nummer 2 - Reisverslag uit Indiana, Verenigde Staten van Justin Voortman - WaarBenJij.nu week nummer 2 - Reisverslag uit Indiana, Verenigde Staten van Justin Voortman - WaarBenJij.nu

week nummer 2

Door: justinvoortman

Blijf op de hoogte en volg Justin

07 Februari 2011 | Verenigde Staten, Indiana

Halloo mensjes, hoogste tijd voor wederom een kleine maar toch wel degelijk fijne update.

Maandagochtend vroeg, nouja 9 uur (het wordt al later). Ik heb pas les om 12.20 dus ik ga me rustig douchen, msn wat en werk wat achter mijn computer. Daarna ga ik naar mijn les waar we nieuwe dingen gaan leren (jeej:D). Ik had gelijk wat betreft het niveau van dit semester. Het voelt al een stuk serieuzer aan bij sommige vakken en het is niet allemaal stof die ik rond 1875 al wist. Daarna is het lunchtijd, voor mij nog steeds om 1.15 maar ik heb geen idee wie er dan nog meer komt lunchen. Ik zat nog in vorig semester waar ik met Martin en Myrthe ging eten, maar die zijn er nu niet. Gelukkig zijn er wel een aantal andere bekenden en daar ga ik gezellig bij aan tafel zitten. Er wordt wat gekletst over van alles en nog wat en er wordt weer overheerlijk gegeten (ok, ff serieus het lijk wel of het eten gewoon nog erger is dan vorig semester). Daarna heb ik weer even pauze totdat mijn volgende les begint om 3.35. En in die les heb ik mijn eerste quiz van dit semester, dus dat wordt voorbereiden. Het is mijn labor economics les en daarvan weet ik nog niet alles (zoals in mijn vorig semester wel het geval was bij micro- en macro economics principles). Probleem is alleen dat ik mijn boek nog niet heb. Ik heb dit boek online besteld maar het komt pas dinsdag binnen, dus ik kan niet echt leren. Nouja er staan wat dingen online dan die maar goed doornemen en duimen op een makkelijk quiz. Uiteindelijk wil het best lukken met de quiz en heb ik er wel een goed gevoel over. In de rest van de les moeten we nog een paar opdrachten doen die voor extra credit zijn (je kunt nog steeds in elke les extra credit krijgen, voor mensen die zegmaar net een 89% staan en toch een A willen. Ik zou zeggen, jammer dan, moet je maar harder werken, maar zo werkt dat hier blijkbaar niet). Goed dan is het al weer 5 uur en tijd voor een beetje relaxen. Rond een uur of half 7 gaan we weer eten en daarna kijk ik wat uitzending gemist op tv voordat ik naar bed ga.

Dinsdag begint met accounting en daar heb ik wel een grappig verhaaltje over. Vorig semester was ik vrij goed in accounting en ook dit semester gaat het me wel aardig af, maar ik had niet verwacht de leraar te slim af te zijn. We moesten een opdracht maken in de les en twee mensen achter mij snapten het niet helemaal, dus die man komt het ze even uitleggen. Niks aan de hand zou je zeggen, maar hij maakte een fout. Dus ik draai me om en zeg dat het volgens mij zus en zo moet. Dus die man kijkt weer naar de opdracht, owja, ja die jongen heeft gelijk je moet inderdaad dit en dat doen. Dat gebeurde alleen niet 1 keer, maar ook nog een tweede keer. Toen die man weer naar voren liep vroeg hij aan mij in welk jaar ik eigenlijk zat. Toen ik zei dat ik een eerstejaars was werd hij eventjes stil en vroeg toen of ik uit Canada kwam ofzo. Dus ik zeg: nee, ik kom uit Nederland. Oh, dat is interessant zegt die man en hij loopt weer naar voren. Ik vond het wel komisch (maar aan de andere kant ook wel een beetje verontrustend) dat hij er gelijk van uitgaat dat ik geen Amerikaan ben als ik hem twee keer op zijn fouten wijs. Alsof het onmogelijk is dat een eerstejaars Amerikaan dat zou kunnen. Nouja, een punt voor Nederland zou ik zeggen. Goed, tijdens de lunch gebeurt niet zo heel veel en dan is het al weer tijd voor mijn volgende economie les. International trade vind ik een van de meest interessante lessen tot dusver al wordt het wel een pittige. Het is een writing intensive class wat inhoud dat ik een aantal papers enzo moet gaan schrijven over economische onderwerpen. De eerste opdracht die we volgende week moeten inleveren gaat over iets van Adam Smith (volgens sommigen the founding father van de economie). Is alleen een ding jammer, die man leefde een paar honderd jaar geleden en toen sprak men nog niet zoals men nu spreekt. Dus dat stuk wat we over hem moeten lezen is behoorlijk pittig. Maargoed, dat is pas van volgende week zorg. ’s Avonds maak ik wat ander huiswerk en dan is het al weer bedtijd.

Woensdag zelfde rooster als maandag. Geen problemen bij eerste les, alleen was die vent veel te laat. 5 minuten na aanvang kwam de Dean bij ons binnen om te vertellen dat hij onderweg was en dat we niet moesten vertrekken. Nouja, ik vind het prima hoor ik vermaak me wel. Uiteindelijk was die man bijna een kwartier te laat. Maar hij had wel een goeie smoes (it’s terrible weather:P). Tijdens mijn tweede econ les krijg ik mijn quiz terug 10/10 dus dat zit wel snor (ik kan het nog steeds:P). Verder is die les ook wel interessant en ondanks dat die vrouw er wat snel doorheen gaat kan ik het goed bijhouden. Wat wel opvalt in die les is dat er een aantal, laten we zo zeggen, oudere mensen in mijn klas zitten. Er zitten twee kerels en een vrouw waarvan ik zou zweren dat ze minstens de dertig (maar pin me er niet op vast, het zou ook kunnen zijn 40) al gepasseerd zijn. Ook in een andere les van mij zit een vrouw waarvoor dat geld. Wel grappig dat ik met mijn 18 lentes in dezelfde lessen zit als iemand die ruim twee keer zo oud is.

Op donderdag heb ik wederom accounting en international trade. Ik ben bijna te laat voor accounting omdat ik wat moeilijk uit bed kon komen (het is weer terug, uitslaap Justin in tha house!!!:P) maar het gaat net goed en ook voor I.T. ben ik op tijd, over IT gesproken. Ik had een gesprek met mijn roommate Oscar die nu voornamelijk liberal courses moet nemen (een vereiste van een aantal vrije vakken die je moet hebben om een undergraduate degree hier te halen). Hij heeft ook een IT les, programming principles en hij ondervind hetzelfde als wat ik hierboven vertelde. Er zitten oudjes in de les, al is dat bij iets met computers nog veel leuker dan bij economie. Dit waren namelijk volleerd digibeten. Toen ze de eerste opdracht even op moesten slaan in een worddocumentje had er eentje letterlijk gevraagd hoe dat moest. Mijn kleine nichtje kan dat nog. Geen grapje, de jeugd van tegenwoordig kan alles met de pc (hmm, zegt Justin terwijl hij aan zijn grijze baard plukt, nee geintje maar je begrijpt wat ik bedoel. Er zijn kleine kinderen die nu heel wat meer met computers kunnen dan ik op die betreffende leeftijd kon). Goed, verder met de donderdag. We gaan gezellig naar Strarbucks een (middelgroot binnenlands meer) koffie drinken (ga ik dit semester veel vaker doen, kwam ik vorige keer telkens niet aan toe, maar het is zalig). Op donderdagavond hebben we een gezellig oud Hollandse avond met ganzenbord en boerenkool met worst. Nouja, we kijken wie is de mol maar gezellig is het wel;).

Op vrijdag heb ik maar een les, supah!! Eerst lekker uitslapen, vervolgens een uurtje opletten en dan chillen. Op weg naar de dining hall kom ik Grace tegen waar ik maar gezellig mee ga lunchen. We hebben flink bijgepraat over de winterbreak (Grace is wat later aangekomen omdat ze in het ziekenhuis lag, maar nu gaat alles gelukkig weer goed). Vrijdagavond willen we graag uitgaan, maar we krijgen maar niks te horen van feestjes of dergelijks en het is te koud om zelf buiten op zoek te gaan (nog steeds koud, ja nog steeds koud, heel koud!). Dus het wordt weer film kijken, met 6 dames deze keer dus je hoort mij niet klagen :P (beetje jammer dat Myrthe er ook bij was, dus ik had maar aan 1 dame wat, maar toch).

Op zaterdag slaap ik lekker uit en ’s middags socialize ik wat met mijn vriendinnetje. Ik zou ook huiswerk moeten maken, maarja in theorie zou Mugabe ook geen president van Zimbabwe meer moeten zijn en daar doet ook niemand wat aan. ’s Avonds zit ik bij Myrthe en Famke (die hebben een woonkamer dus daar kun je heerlijk bankhangen) op de kamer en Sophie is er ook. We hebben zo geen zin in fosters (nu al niet meer, dit gaat echt een vreselijk semester worden) dat we besluiten uit eten te gaan. Het wordt uiteindelijk 10 uur voordat we weer terug zijn en we denken niet dat het nog echt zin heeft om ons om te kleden en uit te gaan aangezien de meeste feestjes hier rond een uur of 1 door hun drank heen zijn of zijn binnen gevallen door de politie. Blijkt echter dat de anderen op een feest waren geweest tot half 4 wat super gezellig was geweest dus dat was een beetje balen dat we dat gemist hebben, maar hé volgende week beter.

Zondag, relaxdag, skypedag, nietsnutdag en (ja ik weet dat ik het tot op het laatst aan laat komen) huiswerkdag… maargoed, zoveel is het niet dus dat lukt me wel.

Tot volgende week, andere tijd zelfde site, weer te laat;)

groetjes

  • 07 Februari 2011 - 21:16

    Mini:

    Justin wel huiswerk blijven maken????????

  • 07 Februari 2011 - 22:09

    Albert:

    Je maakt er weer een sappig verhaal van. Ik wil wel op 20 items reageren maar ik laat het hier maar bij.

  • 08 Februari 2011 - 23:11

    Menno A.:

    Hoi Justin,

    Ik ben mij aan het aanmelden voor verschillende universities in de VS via het Fulbright Center, ik ga waarschijnlijk mijn volledige bachelor in de VS doen.

    Vandaag ben ik 'toegelaten' op IUP :), ik wacht nog even op de reacties van Oregon State University en Colorado State University voordat ik een beslissing ga maken. Erg spannend allemaal!

    Ik ben nu van plan om als major Business te gaan kiezen, ik zag op je weblog dat jij ook veel business vakken volgt. Zou jij mij wat kunnen vertellen over hoe IUP je bevalt en over hun business college?

    Misschien is het het makkelijkst als je mij een mailtje stuurt, mijn e-mail adres is mennoreeuwijk [at] hotmail.com.

    Alvast bedankt!

    Gr. Menno

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Indiana

Justin

Actief sinds 25 Aug. 2010
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 49687

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2010 - 22 Mei 2011

Studiejaar Amerika

Landen bezocht: