week 3 Super Bowl weekend - Reisverslag uit Indiana, Verenigde Staten van Justin Voortman - WaarBenJij.nu week 3 Super Bowl weekend - Reisverslag uit Indiana, Verenigde Staten van Justin Voortman - WaarBenJij.nu

week 3 Super Bowl weekend

Door: justinvoortman

Blijf op de hoogte en volg Justin

13 Februari 2011 | Verenigde Staten, Indiana

Maandagochtend. Rustig opstaan, eerst ontbijten en daarna naar de les. International Finance weer. Die kerel heeft het over de balance of payments en wat daar allemaal op gaat. Goederen en services. Ook dingen die je koopt als je op reis bent. Hij zegt for instance if I go to paris to get my hair cut, which I probably should (terwijl hij een keer met z’n haar schud:P). Na deze les is het lunchen met een groepje, niet zo vast als vorig semester. Het zijn elke keer weer anderen die er zitten, maar ik vind het wel gezellig. Het eten is ook anders, nog minder variatie!! Het is gewoon vreselijk. Daarna weer labor economics, hier gaat het ook behoorlijk goed, weer een quizje gedaan die ook weer niet zo moeilijk was. ’s Avonds na het eten even naar de gym en daarna nog even langs family video wat dvd’s terugbrengen. Er wordt trouwens een storm voorspelt. Klinkt spannend? Is het ook, want er gaan nu al officiële waarschuwingen uit voor woensdag en donderdag.

Dinsdag is weer accounting en international trade dag. Niet heel boeiend verder, accounting krijgen we een quiz op voor donderdag (ik ben nu al bang:P) en international trade moeten we wat opdrachten in de les doen. ’s Avonds moet Myrthe een film kijken voor een extra credit opdracht en ik kijk gezellig mee. De film “Fuel” waar ik erachter kom dat de gemiddelde Amerikaanse auto 30% groter is dan de auto’s in de rest van de wereld? Goh? Ja? Volgens mij is de gemiddelde Amerikaanse auto 30% groter dan de rest van de wereld uberhaupt. Er rijden hier van die belachelijk grote bakken rond, dat ik begin te twijfelen of ik niet gekrompen ben (kan bijna niet, de rest van de dingen zijn wel allemaal nog op schaal, hmm toch is het raar). Probleem is alleen wel dat deze film nogal lang duurt en dus kijken we hem niet af, want het is al veel te laat;). Die storm jaagt over half Amerika, maar ik merk er nog niks van. Soms steekt er een flinke wind op en begint het te sneeuwen, maar zo heel erg is het niet. Sommigen lessen zijn gecancelled voor morgen, helaas niet die van mij.

Op woensdag krijgen we bij international finance te horen over onze eerste test (volgende week vrijdag). Verder vertelt die kerel wat over zijn grading policy en over hoe hij altijd pech had op de basis school. Omdat ze hier met een nogal raar systeem werken waar verschillende kinderen volgens verschillende maten beoordeeld worden (zodat iedereen een A kan halen :S, maar de ene A is minder een A dan de andere A een A is of in elk geval een A zou moeten zijn. Snap je het nog? :P). ik vind het in elk geval belachelijk, als iedereen toch een A kan halen is het toch ook niet meer boeiend dat iemand een A haalt. Kun je net zo goed iedereen bij voorbaat een A geven. Genoeg geklaagd, bij labor econ krijg ik weer mijn quizje terug (nog steeds 100%). Ook moeten we nogal lachen om een bepaalde redenatie van een meisje. Het gaat er namelijk over het aanbod op de arbeidsmarkt en hoe die verandert. Bijvoorbeeld als je man/vrouw meer gaat verdienen. Ga je dan meer of minder werken. Een meisje zegt dat ze alleen meer gaat winkelen en helemaal niet nadenkt over haar werktijden. De jongen naast haar begint te lachen, hahaha it is about the labor supply but if women can add shopping they don’t even think of what you were talking about. Nu steekt er een aardige wind op. zou die storm dan toch komen. Dzjordje had van een vriend dat wat meer in het midden van Amerika zit echte horrorverhalen gehoord. Een meter sneeuw in een paar uur (en dan niet achter elkaar). Ernstige wind en (om met Dzjordjes woorden verder te gaan) tornados, vulcanos and godzilla and shit. So we are up for a treat.

Donderdagochtend, moeilijk uit bed komen. Het is mijn vroege les (11 uur:P) en ik kom bijna te laat maar het gaat goed;). Als ik buiten kom schrik ik wel even. Nee, geen storm (en ook geen godzilla:P). De lucht is helderblauw, met ergens in de verte een schapenwolkje. Dus dit noemt men in Amerika storm :P. Nee grapje, het is er in sommige staten echt vreselijk aan toe gegaan, maar het is net onder ons langs gegaan en dus hebben wij mazzel. Het is wel koud maar dat kan mij niet deren en ik ga vol goede moed naar Accounting, even mijn quizje maken. Daarna gaan we lunchen rond een uur of half 1. Niet om kwart over 12, Myrthe komt namelijk net uit bed (zij wel… ze heeft vandaag vrij). Daarna heb ik weer international finance. ’s Avonds weer dineren en daarna naar de club (language en cultural exhange). We zijn van plan volgende week zaterdag naar pittsburgh te gaan en verder praten we wat over koetjes en kalfjes. Nouja, niet letterlijk want dan krijg ik weer dat o die komt uit het boerentwente naar m’n hoofd, maar je snapt wat ik bedoel;). Daarna kijken we wieisdemol op Myrthe en Famkes kamer waar ook Sophie bij in komt te wonen (een soort enclave, Nederlandse vlag op de deur, Nederlands als voertaal en het is verplicht om er klompen te dragen en wiet te roken, wel in de douche, anders gaat het brandalarm af, is wel lekker knus. Bijna dan, al heb ik wel medelijden met die ene Amerikaanse meid die er ook bij in woont:P).

Vrijdag, bijna weekend. Eerst nog even naar de les en dan lekker 2 uur lang relaxen in de dining hall. ’s Avonds gaan we eten bij Cozumels (zonder echte reden eigenlijk, nouja… het baggervoedsel bij fosters is reden genoeg). Daarna gaan we naar een feestje op Fisher. Niet het swim house (waar ik een aantal goeie herinneringen aan heb van vorig semester) maar een ander athletic house waar ze nu eens een feestje bouwen. Mij prima, ik vermaak me wel. Er wordt behoorlijk gedronken en ik heb het gevoel dat ik hier en daar belazerd wordt met drinkwedstrijdjes (volgens mij berust het principe op dat ieders beker even vol is maargoed ik zal niet zeuren:P).

Zaterdag doe ik rustig aan. Maak ik wat huiswerk en relax ik wat. Half 5 koffie bij Starbucks en daarna weer wat huiswerk. Avondeten weer in fosters en daarna terug naar mijn kamer, ik ben nogal moe dus ik ga even een dutje doen. Sommigen gaan uit maar Myrthe is met een opdracht van haar online course bezig en ik besluit op haar te wachten om daarna misschien samen uit te gaan. Dat duurt alleen zo lang dat het geen zin meer heeft en we laten het er maar bij en blijven binnen (het is toch te koud;)).

Zondag en niet zomaar een zondag, niet alleen maar een relax en skype zondag. Het is namelijk SUPERBOWL SUNDAY!!!! Een evenement wat zijn weerga niet kent hier in de VS en wat nog mooier is. DE PITTSBURGH STEELERS STAAN GAAN VOOR DE TITEL!!! Even uitleggen, ik zit aardig dicht bij Pittsburgh en dus ben ik een beetje fan geworden van de Steelers (is namelijk een van de beste American football teams). Ik ben alleen niet zo gek als de rest hier. Iedereen hult zich in Steelers outfits en als ik zeg iedereen bedoel ik ook echt iedereen, mannen, vrouwen, kinderen, bejaarden, ongeboren baby’s. Iedereen heeft een trui, vest, shirt, hoofd of nier in Steelers kleuren. Wat een feest. Ook horen we verhalen van verwachte kijkers en dat gaat richting de 200 miljoen!!! We horen ook van de internationals die al weg zijn dat er ook veel gaan kijken (iedereen heeft toch een beetje Steelers gevoel:P). Maar nu de vraag, waar gaan we het kijken. Grace nodigt enkelen van ons uit om bij haar “familie” (de familie waar ze hier in Amerika al 2 jaar bij woont) te komen kijken. Die hadden haar gezegd dat ze wel wat vrienden mee mocht nemen. Dus we komen daar aan en we worden gastvrij onthaald. Ze hebben ook behoorlijk wat eten gemaakt en het is lekker!!! Niet normaal, wat was dat smullen zeg. Op een gegeven moment stonden we op knappen en toen was er ook nog ijs. Haha, gelukkig drongen ze niet aan want anders waren er echt wat maagwanden gesneuveld maar ze waren wel heel erg gastvrij. Daarna hebben we samen met hen de wedstrijd gekeken (en ik snap american football, das een pluspunt:P) maar het gaat niet alleen om het football. Ook de reclames en alles eromheen is een enorm gedoe (ik hoorde van reclames die 17 miljoen gekost hebben, en nee dat zijn geen 3 kwartier durende spotjes). Eerst is er een openingsceremonie met een zangeres en een filmpje van Michael Douglas die over beide teams verteld (in een American dream we can do it attitude) en daarna zingt Christina Aguilera het volkslied omgeven met ongeveer 3 miljard Amerikaanse vlaggen. Dan komen de teams het veld op en gaat de wedstrijd beginnen. Het is spannend, maar de Steelers komen al snel op achterstand. Ze geven de bal uit handen en liggen 14-3 achter na het eerste kwart. Dat wordt 21-10 in halftime. En halftime is ook een heel gebeuren, er wordt een podium in elkaar geflanst en dan komen de black eyed peas met een optreden. Omgeven met 1000 (heb ik gehoord weet ik niet zeker) dansers/danseressen in pakjes die verschillende kleuren kunnen worden (zag er wel komisch uit). Halverwege komt ineens Slash (van Guns ’n Roses) uit het podium omhoog met die wereldbekende Sweet Child O’Mine intro. Even later komt ook nog Usher uit het plafond omlaag die een nummer van de wolfies hitlijst (de hitlijst van de plaatselijke bar die al sinds augustus hetzelfde is:P) zingt. Het is een enorm spektakel, maar na een kwartiertje al weer voorbij. Dan gaat de game verder en het wordt nog spannend, de Steelers komen qua score dichtbij en een paar keer zelfs heel dicht bij een touchdown voor voorsprong. Maar het lukt ze niet, de Pakkers (Greenbay) houden vol en winnen uiteindelijk. Verdient dat wel, de Steelers gaven te veel punten weg, maar het is wel jammer. Het is inmiddels al kwart over 10 (3 uur en 3 kwartier na aanvang) en dus tijd om naar huis te gaan. Het was wel een leuke avond;) maar aan alles komt een eind.

Tot volgende week.


  • 13 Februari 2011 - 22:13

    Albert:

    Helemaal te gek die football games. En dat je dan ook nog eens lekker kan eten is toch mooi meegenomen.

  • 13 Februari 2011 - 22:50

    Mini:

    Justin een leuke avond gehad,en ook lekker gegeten.Kun je er even weer tegen.Nog drie weken en dan kunnen wij ook van het amerikaanse eten genieten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Indiana

Justin

Actief sinds 25 Aug. 2010
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 49687

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2010 - 22 Mei 2011

Studiejaar Amerika

Landen bezocht: