Week 7, begin springbreak and I (L) NY - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Justin Voortman - WaarBenJij.nu Week 7, begin springbreak and I (L) NY - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Justin Voortman - WaarBenJij.nu

Week 7, begin springbreak and I (L) NY

Door: justinvoortman

Blijf op de hoogte en volg Justin

08 Maart 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Zo, de laatste week voor springbreak alweer. Het gaat echt zo supersnel hier, dat is gewoon niet normaal. Eind deze week zit ik gewoon in New York!! Ik heb er zin in.

Maandag, op maandag wil ik er vroeg uit om mijn was te doen maar ik druk mijn wekker uit en draai me nog “even” 2 uur om. Dan maar geen was meer, ik maak wat huiswerk en dan ga ik naar de les. We zijn wat eerder klaar bij de les en dus ga ik snel even lunchen. Myrthe schrikt zich helemaal rot als er ineens iemand aan haar zit als ze voor de saladebar staat omdat ik normaal gesproken later ben en zij dan alweer naar haar les is. Gelukkig was ik het, kon ik de smak richting mijn gezicht ontduiken en is er niet zo veel aan de hand:P. Ik blijf nog relaxed even in Fosters en dan ga ik naar mijn kamer. Ik doe mijn was erin en dan komt Myrthe even langs, haar les valt ALWEER!! Uit. Nouja, we praten even gezellig wat. Eigenlijk te gezellig want ik vergeet dat ik nog naar mijn les moet en kom erachter dat die al tijden bezig is. Ook was ik mijn was bijna vergeten en dus ga ik die eerst even ophalen. Dan skypen we wat met Myrthe’s ouders die op dit moment op wintervakantie in Tsjechië zijn en daarna gaan we alweer eten. ’s Avonds moet ik leren voor mijn accounting exam wat ik morgen heb en dus doe ik verder niet zo heel veel.

Dinsdagochtend sta ik wat eerder op om nog even wat accounting door te nemen en dan ga ik naar de les. We krijgen het exam, 50 meerkeuze vragen. Valt op zich nog mee, hij vertelde dat we een exam zouden krijgen op basis van de officiële CPA exams die je moet nemen als je officieel accountant wil worden in de VS maar ik vind het niet zo heel moeilijk. Ik was trouwens vergeten dat je een zogenaamde “cheat card” had mogen gebruiken maar die had ik toch niet nodig. Ik ben ruim 20 minuten eerder klaar en dus kan ik nog even verder aan mijn huiswerk voor de volgende les. Dan ga ik lunchen en na de lunch heb ik weer international trade. Bij international trade moeten we een opdracht inleveren en moeten we er 1 in de les maken. Dan krijgen we nog een opdracht mee die we thuis moeten doen en als we die opdracht doen hoeven we aanstaande donderdag niet naar de les te gaan. Klinkt goed;). Ik ben net wat eerder klaar en ga terug naar mijn kamer. Daar maak ik nog wat huiswerk (veel huiswerk maak ik heh? Valt me op, volgens mij heb ik het afgelopen weken al vaker gezegd dan in het complete eerste semester:P). tijdens diner gaat het weer over spring break. Het komt nu toch wel heel erg dichtbij en iedereen heeft er zeker zin in. ’s Avonds wil ik eigenlijk naar de gym maar ik vergeet de tijd als ik aan mijn blogs aan het schrijven ben en het is al te laat. Dus ik kijk nog een filmpje en ga lekker slapen.

Woensdag slaap ik weer lekker uit en dan maak ik me weer klaar voor nog een dag school:P. nouja, dag, het zijn eigenlijk maar 2 lessen maargoed. Mijn eerste les gaat prima, het examen wat we eigenlijk vandaag zouden hebben is uitgesteld tot na spring break en we gaan gewoon rustig verder met de stof. Daarna lunchen en vervolgens weer even wat huiswerk maken voordat ik naar mijn tweede les ga. Daar moeten we wat groepsopdrachten doen en dan kan ik alweer naar huis. ´s avonds ga ik naar de sportschool en daarna kijken Myrthe en ik weer een filmpje en daarna ga ik weer lekker slapen.

Donderdagochtend ga ik naar mijn accountingles waar we onze test terug krijgen. Ik had een 92%, niet gek. Wat wel komisch is is dat Myrthe eerder deze week ook een accountingtest terug kreeg: 108% (dat is helemaal niet grappig kun je zeggen, dan ben jij gewoon een prutser en Myrthe is beter in accounting). Maar het grappige gedeelte is dat we allebei 4 punten misten. Ik had 4 van de 50 punten niet, Myrthe 4 van de 31. Snap je waar ik naartoe wil (echt niet dat ik beter ben in accounting dan Myrthe hoor, dat vind ik wel en zij niet en aangezien we andere lessen hebben kun je het niet vergelijken dus dat laat ik in het midden), maar het is echt raar hier dat voor sommige vakken je zulke belachelijke cijfers kunt halen terwijl je voor anderen gewoon beoordeeld wordt zoals ik gewend ben. Zo kon ik vorig semester een 103% halen voor een van mijn economielessen. Zulke klassen heb ik alleen nu niet meer (jammer :P). Donderdagmiddag heb ik geen les meer, JIPPIE!! En donderdagavond gaan we na het diner naar Cats (een musical die ze spelen in Fisher Auditorium). Ik vind het niet zo heel leuk en kan het niet echt volgen dus ik ga tijdens de pauze naar mijn kamer om mijn koffer in te gaan pakken voor morgen. Morgen hebben we springbreak en wordt ik om 1 uur opgepikt door mijn vliegveldshuttle. ’s Avonds komt Myrthe nog even langs en we hebben nog even een gezellige avond met zijn tweeën omdat we morgen allebei een andere kant op gaan. Ik ga naar het oosten naar New York en zij gaat naar het noorden naar Toronto. Vanmiddag zijn rond een uur of 1 mijn ouders al in New York aangekomen en die ga ik opzoeken en samen met hen rondreizen voor een week.

Vrijdagochtend ga ik eerst nog even naar de sportschool en daarna pak ik mijn laatste spullen voor mijn reis. Daarna ga ik nog even naar mijn les waar ik iets eerder weg moet om op tijd te zijn voor mijn shuttle. Myrthe loopt met me mee en zwaait me uit en dan is het op weg naar het vliegveld. Ik zit bijna helemaal alleen in het busje (gelukkig zat er ook nog een chauffeur in:P) en dus praat ik wat met hem. Hij merkt op: your girlfriend wasn’t ready for you leaving now wasn’t she? Nee inderdaad, maar eerlijk gezegd was ik dat zelf ook niet, ik mis haar nu al. Op een gegeven moment rijden we bijna in Pittsburgh en ineens pakt de chauffeur zijn HTC erbij om wat te checken. Wat hij bekijkt lijkt op een traffic control center en dat blijkt het ook te zijn. Hij heeft een application waarmee hij live 24 uur per dag allerlei verkeercamera’s over in de verenigde staten kan bekijken. Hij kiest een van de schermpjes en geeft hem aan mij om even te kijken en ja hoor een minuut later zegt hij, hier moet de camera ongeveer zitten en ja hoor daar rijdt het busje. Dan zegt hij ineens dat het niet eens alleen Amerika is maar de hele wereld. Hij kiest een lijst en zoekt the Netherlands op en nog geen minuut later zit ik naar live beelden van knooppunt hoevelaken te kijken. Geniale techniek, mijn chauffeur merkt op dat als hij dat kan met een 300 dollar kostende telefoon je eens na moet gaan wat de FBI kan met een 15,000 dollar kostende computer met nog veel duurdere software. If you fart somewhere you aren’t supposed to now, the FBI will be looking in your pants in 35 seconds :P. Na anderhalf uur arriveer ik op het terrein van Pittsburgh international airport. Ik doe alsof het de doodgewoonste zaak van de wereld is (zo is het tegenwoordig voor mij bijna ook, ik ben afgelopen schooljaar vaker op het vliegtuig gestapt dan op de trein, maarja verschil moet er wezen;)) en loop naar de US airways check in en wil op weg naar de security, ik zie dat er een enorme rij staat maargoed ik moet er toch door. Als ik echter de trap af wil gaan zegt een van de vliegveldmedewerkers mij dat de alternate security checkpoint open is (een nieuw gebouw wat nog niet helemaal in gebruik is maar nu het dus druk is al wel kan worden ingezet). Er staat geen rij what so ever en ik ben met 5 minuten door de security en op weg naar mijn vliegtuig.

Ik vlieg zonder problemen naar Washington. Onderweg zit ik naast een student uit Dallas die ook op weg is naar huis, we praten gezellig wat over school, Amerika, auto’s en nog wat dingen. Na 40 minuten vliegen we over DC en vanuit het vliegtuig kun je alle landmarks goed zien omdat we zowat over Washington Mall (het gebied waar alle bezienswaardigheden op liggen) vliegen. Ik stap uit het vliegtuig en zie dat ik mijn volgende vliegtuig direct hiernaast moet hebben. Op het vliegveld bel ik nog even met Myrthe (nu kan het nog nu zij nog in de VS is, als ze in Canada zit kan dat niet meer). Als ik in het vliegtuig zit zegt de piloot dat in verband met drukte op Laguardia (een van de 3 vliegvelden van New York) we moeten wachten voor we opstijgen. Als we na een half uurtje toch opstijgen zijn we ook zo bij New York. We draaien wat en vliegen aan vanaf de kust richting New York en wat een skyline is dat zeg, geweldig om te zien ’s avonds met al die verlichting aan, we vliegen langs heel Manhattan over de Hudson River en draaien er achterlangs om te landen op Laguardia. Als we zijn geland kunnen we aan beide kanten uitstappen, gewoon door de gate en aan de achterkant over zo’n trap. Ik zit vrij achterin dus ik ben de eerste die achteruit het vliegtuig stapt (voelt wel gaaf hoor, over zo’n trapvoertuig lopen en daarna over het vliegveld zelf :P). Mijn koffer ligt ook nog als een van de eersten op de band dus dit is absoluut mijn beste vliegreis ooit. Ik ga over de roltrap naar boven en daar staan mijn ouders me op te wachten. We nemen samen een yellow cab (1 van de 13.000!! in New York) naar het hotel en daarna gaan we even de stad in. We zitten superdichtbij het Rockefeller center (waar Kevin McCallister uit Home Alone voor de kerstboom staat) en niet heel veel later knippert en licht alles om ons heen wat je kunt vertalen als Broadway. Op een gegeven moment was het zo epilepsieverwekkend dat ik aan Times Square moest denken en daar stonden we dus ook al. Het is wel kleiner dan je verwacht, maar supergaaf om te zien, de grootste tv schermen ter wereld die ervoor zorgen dat het eigenlijk nooit donker wordt hier in dit gedeelte van The City That Never Sleeps. Wij gaan echter wel naar bed, want morgen willen we nog veel meer zien.

Mijn eerste keer wakker worden in een stad die nooit slaapt (klinkt paradoxaal ofniet)? We gaan vandaag aan onze hop-on-hop-off bus tour beginnen. We lopen naar Times Square waar we worden gepropt door een van de grey line medewerkers en stappen in de bus. We horen allerlei leuke weetjes over de route die we rijden en zelf herken ik ook veel plaatsen van films/tv/series en nog veel meer. We rijden langs Madison Square Garden, het stadion van de New York Knicks, New York Rangers en het stadion waar Godzilla in 1998 zijn/haar eieren legt. We rijden langs de grootste winkel ter wereld. De Macy’s op Herald Square die een compleet blok in beslag neemt met 2.2 MILIOEN vierkante meter winkelruimte. We rijden langs het Empire State Building, het hoogste gebouw van New York en het gebouw waarop King Kong vecht met de Driedekker vliegtuigen. We rijden langs het Flat Iron Building het eerste hoogste gebouw ter wereld in New York met “slechts” 23 verdiepingen maar wel volledig uit baksteen gebouwd en tevens het gebouw waar Spiderman werkt voor de Dailey Bugle. We rijden langs Union Square door Soho, Chinatown en Little Italy. We lopen nog even door Chinatown waar ik ongeveer 248 horloges aangeboden kreeg. Dan rijden we door het gebied waar Sex and the City en Friends zijn/worden opgenomen en dan gaan we op weg naar misschien niet het mooiste gedeelte van deze tour, maar zeker het meest indrukwekkende: Ground Zero. Op Broadway stoppen we en na een paar meter kunnen we rechtsaf waar het al te zien is. Een enorme open plek tussen de hoge gebouwen met daarachter het al begonnen bouwwerk van One World Trade Center 1 van de 7 gebouwen die het nieuwe WTC gaan vormen. Gelijk de grootste, nu met 56 verdieping even hoog als de hoogste gebouwen eromheen, maar er komen nog eens 48 verdiepingen bij totdat hij een hoogte van 541 meter bereikt wat hem het een na hoogste gebouw ter wereld maakt. Ter vergelijking de oude torens waren 411 en 415 meter hoog. We krijgen een boekje over WTC en 11 september aangeboden en die kopen we, er staan een aantal indrukwekkende foto’s in waaronder een waar je duidelijk een zwarte wolkenkrabber voor de Twin Towers kunt zien. Nouja wolkenkrabber, het lijkt meer een schuurtje in vergelijkingen met de Twins. De verkoper wijst ons een zwart gebouw aan en wijst dan weer naar de foto. Wacht, dat kan bijna niet. Dat zwarte gebouw is hoog HEEL ERG HOOG (226 meter, dat is een hele hoop als je er recht onder staat en ter vergelijking het hoogste gebouw in Nederland slechts ¾ keer zo hoog is). Daarna gaan we verder naar de ferry naar Staten Island. Dit is een gratis Ferry die langs Lady Liberty vaart, je komt niet op Liberty Island maar de rij voor die boot is een paar uur lang en het is ook nog eens behoorlijk duur. Lady Liberty is kleiner dan ik me had voorgesteld maar dat komt waarschijnlijk doordat je er nog een bedriegende afstand vanaf zit. Ze is namelijk bijna 100 meter hoog en laten we eerlijk zijn, dat is geen klein vrouwtje;). De skyline van New York kun je wel weer prachtig zien, vooral op de terugweg als het wat donker begint te worden en alle lichtjes aangaan. Het One World Trade Center gebouw is compleet verlicht en duidelijk te onderscheiden. Voor de rest is het een view die iedereen op deze wereld al honderden keren gezien heeft. Films, televisieseries, of het nieuws. Dit is iets wat iedereen herkent maar ik kan je vertellen: het is nooit zo indrukwekkend geweest als deze live beelden. De Brooklyn, Manhattan en Williamsburg bruggen zijn ook geweldig om te zien als ze verlicht worden in het donker.

We drinken wat bij Starbucks en gaan terug naar Times Square voor de night tour. We rijden langs Wall Street, waar die enorme stier staat waar grappig genoeg voornamelijk vrouwen bij de private areas foto’s willen maken. Je zult een man niet snel kleinerend over zijn eigen onderdelen horen praten maar ik kan je wel zeggen dat ik tegen die stier het onderspit delf. Poe hee, dat is echt some Big Business en daar staat de stier ook voor. Ook wel grappig, dat is ook het punt waar die eikel uit de film Hitch na een trap in zijn ballen zijn hoofd in het achterwerk van de stier steekt;). Onderweg komen we nog langs gebouwen van Project Catwalk, When Harry met Sally, Coyote Ugly, Will and Grace en nog honderden plaatsen meer. We zien ook de wat mindere gebouwen op Manhattan en horen dat tijdens de grote immigratieperiode er soms wel 150 mensen leefden op een plek waar nu nog geen 25 mensen wonen. We krijgen ook te horen hoe New York zo groot kan zijn en toch functioneert. Het openbaar vervoer wat zuigt in de rest van de VS is enorm in New York City. In de metro van New York is genoeg plaats om elke inwoner van de STAAT Kansas een zitplaats te geven, te gelijkertijd, of de complete populatie van de stad Boston zou tegelijkertijd de metro kunnen gebruiken.

Dan maken we ons op voor de night tour. We hebben een geweldige gids die alles supermooi kan vertellen. Hij weet allerlei interessante details en weet die ook nog eens in een mooi, grappig en compleet verhaal te verwoorden. We komen langs de bibliotheek waar in Ghost Busters de eerste geest wordt gepakt en waar de mensen proberen te overleven tijdens de storm in The Day After Tomorrow. We komen langs het Empire State Building wat verlicht wordt en krijgen te horen dat voor een stinkend bedrag aan geld je naar binnen kan stappen en zelf de kleuren kan kiezen die de toren die avond moeten verlichten. We komen door de straat waar Edison woonde en horen dat het de allereerste straat in de wereld is met elektrische straatverlichting. We rijden over de Manhattan Bridge naar Brooklyn, vroeger niet de beste plek om te komen, nu een juppenwijk met enorm dure appartementen. Vooral de appartementen aan de east River zijn nogal aan de prijs en ik weet nu waarom. Elke nacht als je daar na het poetsen van je tanden je gordijntjes dicht doet zie je die prachtige echt prachtige skyline van Manhattan. Ik kan me heel erg goed voorstellen dat je de eerste weken weigert om überhaupt gordijnen te kopen. We rijden onder Brooklyn Bridge door en ik moet denken aan al die films waarin deze brug wordt vernietigd. Door terroristen/monsters/aliens of het Amerikaanse leger zelf, vooral omdat het echt een machtige brug en bekend landmark van New York is. Toen hij gebouwd werd waren de torens de hoogste dingen van New York en hoewel er nu enorme gebouwen aan weerszijden van de brug staan zijn het nog steeds geen misselijke dingen. We leren ook nog een woord Brooklyns van onze gids die zelf uit Brooklyn komt namelijk het woord: Forgetaboutit. Nee niet: forget about it, maar forgetaboutit, het antwoord op een Yes/No vraag die je altijd kan geven als New Yorker zijnde. Dus je weet het, ben je in New York en een of andere toeristenlokker vraagt je of je voor het eerst in NY bent zeg je Forgetaboutit en je wordt met rust gelaten;). Ook leren we hoe een New Yorker pizza eet. Een New Yorker vouwt zijn pizza dubbel zodat hij/zij hem met een hand kan eten. Die andere hand kun je gebruiken om een taxi aan te houden, een metrokaartje te swipen, iemand in zijn gezicht te slaan. Je weet wel, al die dingen die je in NY moet kunnen als je onderweg ergens naartoe bent;).

Zondag. Geen relaxdag, geen skypedag. Ik zit nog steeds in New York dus ik ga genieten van elk moment dat ik er ben. Het weer is wel wat slechter geworden en hoewel we droog kunnen zitten in de bus valt de rit toch wat tegen omdat je slecht naar buiten kan kijken. Wel zien we Central Park, Juilliard’s muziek school, Harlem (niet Haarlem dat is een beetje ver weg, gewoon Harlem;)), de musea om Central Park waaronder het wereldberoemde Museum of Natural History waar de film night at the museum zich afspeelt en nog veel meer. Ow ja, mocht je ooit nog eens badend in luxe je behoefte willen doen ziedaar de geweldige wet in New York city: Hotels moeten iedere persoon gebruik laten maken van hun toiletten. Iedere hotel, iedereen. Dus ook de toiletten van het Plaza hotel en het Walldorf Astoria en ik kan je vertellen: als je in het Plaza genoeg tijd neemt om de toiletten te vinden (ik kon ze zelf nergens vinden, waar de hell hebben ze die dingen verstopt) is het de moeite waard. Wat een enorm groot, enorm mooi en enorm luxe hotel is dat zeg. Ik kan me voorstellen waarom dat knulletje uit Home Alone daar incheckt, daar zou ik me ook wel op m’n gemak voelen met mijn pa’s creditcard;). ´s middags skype ik even kort met Myrthe die in Canada zit en ook nog even met Martin (die zit gewoon thuis in Duitsland, balen voor hem;)) terwijl mijn ouders de auto ophalen die we morgen gaan gebruiken om naar Philadelphia te gaan. Daarna gaan we eten in het Hardrock Café en die is groot. Geweldig om te zien en lekker eten. Daarna zitten we te twijfelen of we naar een musical of een film zullen gaan. Het regent dat het giet vandaag dus sightseeing is niet echt een optie. De musicals zijn echter een beetje duur dus we gaan naar de film en dat doen we in de allergrootste bioscoop TER WERELD. Onderweg daarheen lopen we langs de grootste kledingzaak ter wereld en de grootste speelgoedwinkel ter wereld. Ook lopen we onder het grootste televisiescherm ter wereld en de grootste McDonald’s M ter wereld door. Iets verderop weet ik dat de grootste departmentstore ter wereld te vinden is en nog verder ligt het duurste financiele disctrict ter wereld. We lopen over de langste benaamde straat in de USA (Broadway) en zien waarschijnlijk het bekendste plein ter wereld. Je hoort het al, New York is een stad van superlatieven en daar is de New Yorker trots op. Het moet allemaal gewoon een schaaltje groter of duurder, luxer of beter dan elders ter wereld en dat hebben ze voor elkaar gekregen. De film is echt heel leuk maar als we buiten komen is het nog steeds nat dus we gaan naar het hotel voor wat slaap zodat we morgen nog even van New York kunnen genieten voordat we naar de originele hoofdstad van de VS gaan.

Groetjes vanuit New York, een plek waar ik zeker terug wil komen. Het is een geweldige stad.

  • 09 Maart 2011 - 10:14

    Jaloerse Hans:

    Net zo vet justin!
    gewoon NY!!

    geniet er maar ff goed van!
    groeten aan je ouders, en spreek je nog wel ;)

  • 12 Maart 2011 - 12:12

    Alain:

    Er valt nog wel meer op behalve het vele huiswerk maken, want volgens mij vergeet je nogal vaak de tijd... :p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington, D. C.

Justin

Actief sinds 25 Aug. 2010
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 49687

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2010 - 22 Mei 2011

Studiejaar Amerika

Landen bezocht: